Aussie, Aussie, Aussie, Oi, Oi, Oi!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Aussie, Aussie, Aussie, Oi, Oi, Oi!! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Aussie, Aussie, Aussie, Oi, Oi, Oi!!

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

30 Januari 2013 | Australië, Sydney

G’day all!
Ik ben in Australië!! Dat is even heel wat anders dan de afgelopen maanden in Azië. Je valt hier niet op omdat je er als een buitenlander uitziet, je hebt normaal eten (al is het wel duur) en iedereen spreekt Engels (behalve dan Danique, maar gelukkig spreek ik ook nog steeds een beetje Nederlands :p), dus een gesprek voeren of iets vragen is makkelijk. Maargoed, ik zal even vertellen over mijn belevenissen hier.
Maandagavond ben ik dus naar het vliegveld gegaan om op dinsdag om 10 over 12 ’s nachts naar Sydney te vliegen. Na een korte vlucht kwam ik ’s ochtends in Sydney aan. Daar zou Danique al op mij wachten, omdat we samen naar Cairns zouden vliegen. Danique stond ook op mij te wachten, maar haar bagage was nog in China blijven staan. Dus we moesten eerst even regelen dat die naar Cairns gebracht zou worden. Toen we dat hadden gedaan konden we het vliegtuig in om twee uurtjes naar Cairns te vliegen. In Cairns aangekomen zijn we door de shuttlebus netjes bij ons hostel afgezet. In het hostel aangekomen hebben we onze spullen weggezet en zijn we naar de stad gelopen. We hebben een beetje door de stad gelopen, maar het was een erg rustige stad. We hadden allebei verwacht dat we in een drukke stad terecht zouden komen, maar dat was dus niet het geval. Nadat we de stad hadden gezien zijn we wat gaan eten en daarna vroeg naar bed omdat we moe waren van het reizen.
Woensdag moesten we vroeg opstaan. We hadden namelijk al meteen onze eerste excursie gepland. En dat was duiken en snorkelen in de Great Barrier Reef! Met een boot werden we naar twee plekken gebracht vanwaar we konden gaan duiken en snorkelen. Een supermooi koraal met veel verschillende vissen en schildpadden! Helaas heb ik weer de haai die gespot was gemist. Naast het duiken en snorkelen hebben we ook lekker op de boot in de zon gelegen. Na deze vermoeiende dag hebben we ’s avonds niet meer veel gedaan.
Donderdag konden we onze Chubby op gaan halen, dat is de campervan waarin we in 3 weken van Cairns naar Sydney gaan rijden. Chubby is echt heel mooi met allemaal poppetjes en stickers, zo kan iedereen zien dat we toeristen zijn haha. Rijden in Australië is alleen wel aan de linkerkant van de weg, en het stuur zit dus aan de rechterkant van de auto. Schakelen doe je dus met links, en de richtingaanwijzer zit aan de rechterkant van het stuur. Omdat dit allemaal anders is dan in Nederland en ik natuurlijk al 4 maanden geen auto meer had gereden, moest ik zelfs even heel goed nadenken wat ook alweer het gas was en wat de rem. Maar gelukkig is het allemaal goedgekomen en konden we vertrekken. Bij de eerste bocht ging het nog even mis, ik moest naar rechts en nam de binnenbocht, waardoor ik aan de rechterkant van de weg terecht kwam. Gelukkig kwam er geen andere auto aan en zat ik snel weer aan de goed kant van de weg. Daarna ging het allemaal al snel beter en was ik snel gewend aan het rijden. Nadat we wat boodschappen hadden gedaan zijn we richting Townsville gereden. Daar aangekomen moesten we op zoek naar een plek waar we Chubby mochten parkeren en er ook in mochten slapen. Aan het strand was een mooi plekje, dus daar gingen we staan. Ik was netjes bij een strandtent wezen vragen of we daar mochten blijven staan en er werd ons verteld dat er vaker campers stonden, dus dat het geen probleem was. Toen we ’s avonds nog even in het park buiten zaten, kwamen er twee politiemannen op de fiets langs die ons vroegen of we wisten dat we niet in de camper mochten slapen als hij daar geparkeerd stond. We zeiden dat we dat wisten en zijn toen maar in de Chubby gestapt om een andere plek te zoeken. Uiteindelijk zijn we op een camping aangekomen en hebben daar overnacht.
Vrijdag zijn we naar Magnetic Island geweest. We hadden Chubby in Townsville laten staan en zijn met de ferry naar het eiland gegaan. Op het eiland aangekomen zijn we naar Horseshoe Bay gegaan en hebben daar eerst lekker op het strand gelegen. ’s Middags zijn we gaan paardrijden door de bossen en over het strand. Bij het strand aangekomen mochten we ook met de paarden het water in, superleuk om te doen! Tijdens de tocht door het bos hebben we de eerste levende kangaroo’s gezien. We hadden er al verschillende gezien op de weg van Cairns naar Townsville, maar die waren allemaal plat en vaak niet eens meer herkenbaar. Na het paardrijden zijn we weer naar de ferry gegaan en terug naar Townsville. Daar moesten we nog bedenken waar we die avond met Chubby zouden overnachten. We besloten om alvast richting Airlie Beach te rijden en onderweg langs de kant van de weg te stoppen. Toen we bij de eerste goede plek kwamen, hebben we Chubby neergezet en zijn we als echte backpackers eten gaan koken op ons gaspitje. Campingstoeltjes erbij en lekker genieten van het eten. Daarna naar het washok om af te wassen, het echte kamperen is begonnen!
De volgende dag zijn we verder doorgereden naar Airlie Beach. Daar aangekomen zijn we eerst lekker gaan zwemmen in de Lagoon. Het was namelijk zo heet dat we dat wel even nodig hadden. Daarna hebben we Chubby naar zijn overnachtingsplaats gebracht, wat dus ook meteen de onze was; een camping midden in het centrum van Airlie Beach. Ideaal dus! ’s Avonds weer heerlijk genoten van onze kookkunsten in de campingstoeltjes.
Zondag hebben we Chubby ’s ochtends op een parkeerplaats gezet, want wij gingen met de ferry naar de Whitsundays, dat zijn hele mooie bountyeilanden. Wij hadden ervoor gekozen om naar Daydream island te gaan, en er ook maar meteen een nachtje te blijven slapen. Bij aankomst op het eiland kregen we een hele mooie schelpenketting om, een beetje een hawaii-gevoel, maar dan anders. Omdat onze kamer nog niet klaar was, zijn we eerst maar lekker aan het strand gaan liggen. Nadat we dat wel weer gezien hadden, konden we onze kamer in en moesten we ons bijna meteen om gaan kleden voor een GRATIS (ja, we blijven Nederlanders) fotoshoot. Opzich niet heel interessant om jullie te vertellen over de fotoshoot die we hebben gehad. Maar wat wel heel interessant is om te vertellen; Danique heeft tijdens de fotoshoot haar eerste Engelse zin gesproken! En dat was meteen een binnenkomer hoor! Er lag namelijk hier en daar poep op het grasveld en Danique wilde graag weten waar dat vandaan kwam. Dus uit het niets vroeg ze aan de fotograaf: ‘What kind of shit is this?!’ Voor jullie waarschijnlijk nu helemaal niet grappig, maar ik lag zo ongeveer tussen die drollen te rollen van het lachen. Maar hé, het was wel een Engelse zin! Na de shoot zijn we nog een eigen shoot gaan houden bij de wilde walibi’s. Tegen de avond hebben we nog een rainforest walk gedaan en hebben we het hele eiland rondgelopen. Gelukkig was het eiland maar 1km lang en 400m breed, dus het viel uiteindelijk mee.
De volgende dag zijn we weer lekker aan het strand gaan liggen, totdat er ineens wel minstens 17 regendruppels naar beneden vielen en Danique het tijd vond om te gaan. We zijn met de ferry terug naar Airlie Beach gegaan en hebben Chubby na zijn eenzame nacht weer opgehaald en zijn meteen een stuk richting Hervey Bay gereden.
Dinsdag hadden we een lange dag met alleen maar rijden op de planning staan. We waren dus onderweg naar Hervey Bay, wat normaal ongeveer 10 uur duurt. Maar omdat ze overal aan de weg aan het werken zijn, zou het ongeveer 12 uur duren. Gelukkig hadden we maandag al een paar uur gereden, waardoor het gelukkig meeviel. Tegen de avond kwamen we aan in Hervey Bay. Nadat we Chubby hadden geparkeerd, hebben we niet veel meer gedaan.
De volgende dag werden we alweer vroeg opgehaald voor onze dagtrip naar Fraser Island, een groot zandeiland aan de oostkust. We hadden eerst nog het idee om met Chubby naar het eiland te gaan en daar zelf rond te gaan rijden, maar toen we op het eiland aankwamen waren we blij dat we dat niet hadden gedaan. Het was namelijk een eiland met alleen maar los zand en allemaal hobbels, heuvels en gaten in de weg. Met de 4x4 bus waarin we zaten was het nog maar net te doen. Onze eerste stop op het eiland was een stukje regenwoud. We deden een korte wandeling, waarna we weer verder met de bus gingen. Een heel stuk reden we over het strand langs de waterlijn. We zijn gestopt bij een scheepswrak en ook bij The Pinnacles, dat zijn bergen met gekleurd zand. Erg mooi om te zien. Hierna ben ik met een klein vliegtuigje over het eiland gevlogen om alles van boven te zien. Een hele ervaring was dat, opstijgen en landen vanaf het strand en een vliegtuig dat shaked als een sambabal. Maar ik kreeg er wel een supermooi uitzicht voor terug! Na het vliegavontuur gingen we naar Eli Creek, een fresh water creek, waar we even lekker af konden koelen. Daarna hadden we een heerlijke lunch en als afsluiting van de dag gingen we naar Lake McKenzie, het mooiste fresh water meer van Fraser Island. En het was ook echt supermooi, wit zand met helder groen water wat overliep naar blauw. Daarna was de dag alweer voorbij en gingen we terug naar de ferry en naar Chubby.
Donderdag zijn we naar Noosa gereden. We wilden daar het National Park gaan bezoeken in de hoop dat we koala’s zouden zien. Helaas zat het weer niet zo mee en regende het de hele dag. Omdat we maar één dag in Noosa zouden zijn, hadden we besloten om in de regen toch maar een stukje door het National Park te gaan lopen. Na deze wandeltocht zijn we maar doorgereden naar Landsborough om daar te overnachten.
Vrijdagochtend regende het helaas nog steeds toen we wakker werden. We hadden de Australia Zoo op de planning staan, DE dierentuin in Australië van Steve Irwin. Met onze poncho’s aan zijn we door de hele dierentuin gelopen. We hebben eindelijk koala’s gezien en kunnen aaien. Ook hebben we nog olifanten en kangaroo’s eten gegeven. De dierentuin viel ons uiteindelijk wel een beetje tegen, we hadden verwacht dat hij groter zou zijn. Maar we hebben wel een leuke dag gehad. Aan het einde van de dag hadden we zelfs nog het geluk dat we Terri en Bindi Irwin zagen. Ze waren in het park voor televisie opnamen. Heel toevallig dus.
De volgende ochtend zijn we richting Brisbane gereden om daar Australia Day te gaan vieren. Dat is eigenlijk hetzelfde als Koninginnedag bij ons. In de stad was een groot festivalterrein waar verschillende dingen te doen waren zoals optredens, workshops en een markt. Daar aangekomen heb ik een mooie vlag van Australië op m’n wang laten zetten, een mooie Australië bril op mijn neus gezet en met twee mooie vlaggetjes in mijn handen kon het feesten beginnen. Helaas viel dat feest vanwege de regen een beetje tegen, veel dingen waren afgelast en er waren maar weinig mensen op het festival. Erg jammer, maar ik heb lekker toch met mijn vlaggetjes gewapperd en de hele tijd ‘Aussie, Aussie, Aussie, Oi, Oi, Oi’ geroepen. Dat is namelijk wat Australiërs doen heb ik me laten vertellen.
Zondag wilden we eigenlijk de hop-on hop-off bus gaan nemen om Brisbane te zien, maar omdat het nog steeds regende besloten we om maar met Chubby richting Surfers Paradise te rijden. Toen we daar aankwamen werden we zo ongeveer de lucht in geblazen met Chubby, dus besloten we maar snel om verder te rijden richting Byron Bay. In de hoop dat we daar zon zouden zien. Toen we bijna in Byron Bay waren, en het nog steeds regende, besloten we om verder te rijden naar Coffs Harbour. Je kunt het al raden, maar ook in Coffs Harbour was alleen maar regen en geen zon te zien. Omdat het laat was besloten we om in Coffs Harbour te overnachten en de volgende dag een nieuw plan te maken.
Maandagochtend werden we al vroeg wakker van de harde regen. Doordat we allemaal berichtjes hadden geregen over het slechte weer in Australië vanuit Nederland hadden we nu pas in de gaten dat er een cycloon actief was. Eigenlijk waren we dus gewoon op de vlucht voor een cycloon zonder dat we het wisten. We besloten daarom om ’s ochtends maar meteen door te rijden richting het zuiden, dit keer naar Port Maquiarie. Toen we daar bijna aankwamen en het nog steeds super hard regende, hebben we de plannen maar weer gewijzigd en zijn we richting Hunter Valley gereden. Al snel kregen we in de gaten dat het daar ook nog steeds erg slecht weer was. Daarom zijn we maar meteen doorgereden naar Sydney. Een hoop wijzigingen van de plannen op één dag;) In Sydney konden we gelukkig parkeren bij Eliza, een meisje dat ik in Borneo had leren kennen. Daardoor hoefden we niet meer op zoek naar een slaapplek. Tegen de tijd dat we daar aankwamen was het al laat en zijn we gaan slapen.
De volgende ochtend toen ik wakker werd was Hayley, een ander meisje dat ik in Borneo had leren kennen, ook gekomen. Erg leuk om Eliza en Hayley weer te zien na een maand! Omdat het weer wat beter was geworden, het was droog maar wel bewolkt, besloten Danique en ik om naar het centrum van Sydney te gaan. We hebben over de Harbour Bridge gelopen, zijn naar het Opera House en Darling Harbour geweest, en we hebben door de winkelstraten gelopen. Gelukkig werd het ’s middags nog erg mooi weer en ging de zon lekker schijnen. Na een vermoeiende dag gingen we terug naar het huis van Eliza waar haar moeder al lekker voor ons had gekookt. ’s Avonds zijn we samen met Eliza, Hayley en Todd, de vriend van Eliza, naar Manly gereden. Vanuit daar hebben we de ferry heen en terug genomen om de stad in het donker te bekijken. Supermooi om het Opera House en de Harbour Bridge zo verlicht te zien! Toen we terug kwamen zijn we snel gaan slapen, het was een lange en vermoeiende dag geweest.
Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan en geprobeerd om een beetje uit te slapen. Tegen de middag zijn we naar een Koala park gegaan om daar een koala te knuffelen. Een beetje jammer is alleen dat dat in New South Wales, waar we nu dus zijn, verboden is. We hebben dus niet met een koala kunnen knuffelen, maar we hebben hem wel geaaid en een mooie foto gemaakt. Vanavond hebben we nog een BBQ op de planning staan, en ook voor de komende dagen hebben we nog genoeg leuks te doen. Maar daarover vertel ik de volgende keer wel weer!
Liefsxx

• 30 Januari 2013 - 18:05

Anita:

Hey!

Leuk om weer iets van je horen en hoe het gaat in Australië! Leuk dat jullie deze reis nu samen kunnen maken! Wel heel anders dan in Azië! Jammer van de cycloon maar gelukkig vermaken jullie je toch wel en passen jullie de plannen erop aan!

Veel plezier nog!

Groetjes

• 30 Januari 2013 - 19:23

Marloes:

Hey Meid!

Wederom een super verhaal Rasjelle! Wat een avonturen!
    Jammer dat jullie moesten vluchten voor de cycloon, maar daar is gewoon niets aan te doen.
    Ik denk dat jullie dat weer snel vergeten zijn ;).
    Veel plezier en hoop dat er snel weer een verhaal komt!

Liefs,
    Marloes

• 31 Januari 2013 - 12:09

Heleen:

Ha rasjellebel,

Je maakt het wel mee hoor; platgeren kangaroo's, cyclonen, koken op een gaspitje en door de drollen rollen van het lachen :P
    Hoop dat het weer nu beter is!

Liefs

• 31 Januari 2013 - 18:50

Suzanne :

Hey!

Wat valt het reizen je in Australië toch zwaar: kangaroos en koala's spotten, burgerlijk kamperen en op de vlucht voor een storm. Gelukkig weet jij er nog steeds iets van te maken!
    Enne, het voelt goed dat ik niet de enige ben die zo'n ster in Engels praten is ;)

Liefs Suzanne