Ming guh la ba Myanmar, beautiful country!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Ming guh la ba Myanmar, beautiful country!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Ming guh la ba Myanmar, beautiful country!!

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

07 December 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo allemaal!
Weer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen en ik heb weer heel veel meegemaakt. Ik kan nu alvast zeggen dat het een lang verslag gaat worden, dus als je weinig tijd hebt stop maar vast met lezen ;) De vorige keer zat ik op de Filipijnen op m’n vliegtuig te wachten om terug te gaan naar Thailand. Ondertussen ben ik alweer in Myanmar geweest en zit ik nu in Maleisië.
Toen ik in Thailand aankwam was het al avond en ben snel m’n hostel op gaan zoeken. De volgende ochtend weer vroeg eruit, want ik moest een visum voor Myanmar aan gaan vragen. Met de boot en de skytrain ben ik richting de ambassade gegaan, daar aangekomen stond er al een lange rij met mensen die net als ik naar Myanmar wilden. Nadat ik een formuliertje had ingevuld moest ik even wachten, geld betalen en mijn paspoort inleveren. Hierna kon ik gaan om bij de bank splinternieuwe dollars te gaan halen. In Myanmar accepteren ze namelijk alleen helemaal schone dollars. Nadat ik de dollars had ben ik mijn backpack op gaan halen en daarna mijn paspoort bij de ambassade. Met een supermooi nieuw visum in mijn paspoort kon ik richting de bus naar Jomtien. In Jomtien had ik met Kim afgesproken. Toen mijn bus aankwam zaten Kim en haar vader al te wachten op het busstation. We hebben snel mijn spullen afgezet en zijn gezellig uit eten geweest. Daarna hebben we nog wat gedronken en daarna zijn we naar het appartement terug gegaan.
De volgende dag zijn we ’s ochtends naar een groot aquarium in Pattaya geweest. We hebben daar veel mooie vissen, haaien en kwallen gezien. ’s Middags zijn we naar het strand geweest en hebben we lekker gegeten van alles wat ze op het strand langs komen brengen. ’s Avonds zijn we naar een plein geweest met allemaal verschillende barretjes. We hebben daar iets gedronken en daarna zijn we weer naar huis gegaan.
Zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen. Helaas was het niet zo’n mooi weer en regende het. We hebben een paar potjes rummikub gespeeld en toen het droog was zijn we naar een mooie tuin gegaan en hebben daar wat gedronken. Daarna zijn we nog naar een plaatselijke markt geweest waar ze vooral eten en dieren verkochten. Erg zielig om al die dieren daar in te kleine hokjes opgesloten te zien. ’s Avonds zijn we wezen eten bij een restaurant in Pattaya met een dansshow erbij. Daarna zijn we richting Walkingstreet gegaan, de uitgaansstraat van Pattaya. Daar hebben we een leuk barretje opgezocht en hebben we gezellig de hele avond gezeten. Samen met de meiden van achter de bar hebben we de hele avond spelletjes gespeeld zoals 4 op een rij, jackpot en jenga. Tussendoor moesten die meiden af en toe wel even stoppen om te schreeuwen en gillen naar jongens die langs kwamen lopen. Echt heel grappig om te zien!
Zondag hebben we weer lekker uitgeslapen en omdat het weer regende hadden we besloten om een massage te nemen. Ik was tenslotte al ongeveer 3 weken in Thailand geweest en had nog steeds geen massage gehad. Na de massage waren we helemaal ontspannen en gingen we nog wat drinken in een restaurant waar vanalles van condooms was gemaakt. Paspoppen met allemaal condooms, tafels met condooms, heel grappig om te zien. Hierna was het alweer tijd om afscheid te nemen van Kim en de bus terug te nemen naar Bangkok. Voor de allerlaatste keer zou ik in Bangkok aankomen die avond om ook voor de allerlaatste keer naar m’n ondertussen vertrouwde hostel te gaan.
Maandagochtend moest ik alweer vroeg opstaan om naar het vliegveld te gaan. Ik zou namelijk vliegen naar Myanmar!! Ik had al veel gelezen en gehoord over het land en was dan ook erg benieuwd wat ik zou gaan zien. Nu ik er ben geweest kan ik zeggen dat het echt het mooiste land is wat ik tot nu toe heb bezocht. Je gaat wel zo’n 50 jaar terug in de tijd als je kijkt naar de wegen en huizen en de ontwikkelingen in het land, maar de mensen zijn er superaardig en je komt maar weinig toeristen tegen. Het land is wel een beetje vies, alles wordt zo op staat gegooid, maar als je daar doorheen kijkt zie je echt alleen maar een supermooi land!
Na een korte vlucht kwam ik maandag dus aan op Mandalay airport. Nadat ik m’n tas had, ben ik richting de taxi’s gelopen. Daar kwam ik een Italiaans meisje tegen met wie ik samen een taxi kon delen en uiteindelijk ook een kamer. We hadden allebei nog niks geboekt en dachten zo wel even een hotel binnen te kunnen lopen. We hadden er alleen geen rekening mee gehouden dat er een 3-daags ballon-festival zou zijn waardoor bijna alle hotels vol zaten. Gelukkig hebben we toch een hotel gevonden en nadat we onze spullen hadden afgezet zijn we de stad gaan verkennen. Als eerste zijn we naar het Mandalay Royal Palace gegaan. We hadden bedacht om te gaan lopen, maar omdat er maar één van de vier ingangen voor buitenlanders open is, en die natuurlijk het verste weg was, hadden we toch maar een motortaxi genomen. Bij het paleis aangekomen, viel het helaas een beetje tegen. Een groot, gouden paleis met gebouwen eromheen en een uitkijktoren van waaruit je wel een mooi uitzicht had. Na het paleis zijn we naar de Mandalay hill gegaan om daar naar de zonsondergang te kijken. Supermooi uitzicht vanuit een tempel bovenaan de berg! Rond etenstijd zijn we op zoek gegaan naar iets om te eten, dat viel nog niet zo mee. Er zijn in Mandalay niet veel restaurants, en de restaurants die er zijn serveren koud eten. Maar dat moet wel te overleven zijn voor 1,5 week. Na het eten zijn we naar de nightmarket gegaan. Deze was helaas niet zo groot als in Chiang Mai, maar wel een stuk beter voor mijn portemonnee. Na de nightmarket was het tijd om naar bed te gaan, het was een drukke dag geweest.
De volgende ochtend heb ik een pick-up genomen naar Pyin Oo Lwin, een dorpje ten noorden van Mandalay. Voor de locals was het erg grappig om te zien dat een toerist met de pick-up ging en niet met de comfortabelere bus. Ik vond het juist leuk om tussen de locals te zitten, sommige spraken een beetje Engels. Na een rit van 2 uur kwam ik aan in het dorp, en omdat ik had gepland om ’s middags meteen door te reizen, ben ik met mijn backpack op mijn rug naar een heel mooi park geweest. Nadat ik het park was doorgelopen en totaal niet aangekeken werd door alle locals, had ik toch maar besloten om in Pyin Oo Lwin te blijven. Mijn volgende opdracht was dus om een slaapplaats te zoeken, iets wat ook hier niet makkelijk bleek te zijn. Ik had een aardige local ontmoet die me naar wel 10 hotels heeft gebracht om uiteindelijk terug te gaan naar het eerste hotel waar ik was geweest maar die veel te duur was. Maar vanwege het ballon-festival was alles vol en was dit de enige optie. Nadat ik mijn spullen had afgezet heeft Steven, de local met een Amerikaanse naam, me naar de watervallen gebracht. Na de watervallen zijn we naar het ballon-festival gegaan. Dat was echt een hele aparte ervaring! Er was een megagroot festivalterrein met duizenden mensen en ik was de enige buitenlander op het hele terrein. Overal waar we liepen zeiden mensen hallo of moest ik spontaan mee op de foto. Ook werd ik door een groep belaagd die allemaal m’n hand wilden kussen en met me wilden praten. Een beetje ongemakkelijk allemaal, maar ook wel weer leuk om mee te maken. Nadat we het festivalterrein een paar keer rond waren geweest en we een aantal ballonnen de lucht in hadden zien gaan, ben ik terug naar mijn hotel gegaan.
Dinsdag heb ik de pick-up terug naar Mandalay gepakt en daar aangekomen ben ik meteen doorgegaan naar het busstation. ’s Middags zou ik namelijk alweer de bus naar Bagan nemen. In de bus zat ik naast een local die erg goed Engels bleek te spreken. Ze was samen met twee Belgen, een Spanjaard en een Italiaanse aan het reizen en vroeg of ik ook met hun mee wilde gaan. Ideaal natuurlijk en erg gezellig! Na de busreis kwamen we eerder dan verwacht aan in Bagan. Nadat we onze spullen in het hotel hadden afgezet zijn we naar een pagoda gaan kijken die mooi verlicht was in het donker. Daarna hebben we nog wat gedronken en zijn we terug naar het hotel gegaan.
De volgende ochtend had Seinn, de local, fietsen voor ons geregeld en zijn we door Old Bagan gaan fietsen. Bagan staat helemaal vol met tempels en pagodas en ik moet zeggen dat ik dat meestal niet super interessant vindt, maar zo mooi als ze in Bagan zijn heb ik ze nog niet eerder gezien. Overal waar je om je heen kijkt zie je pagodas uitsteken, of recht naast de weg staan. Terwijl wij onze ogen uitkeken om alle mooie tempels en pagodas te zien, keken de locals hun ogen uit naar ons. Bij bijna alle pagodas moesten we met een aantal locals op de foto. Na een heel aantal pagodas te hebben bezocht hebben we een lunchstop gemaakt waarna we weer verder zijn gaan fietsen. Tegen het einde van de middag zijn we op een boot gestapt om de zonsondergang vanaf de rivier te gaan bekijken. Echt een supermooi plaatje om te zien! Na het boottochtje zijn we terug naar het hotel gefietst en zijn we lekker uit eten geweest. We hebben het niet te laat gemaakt want de volgende ochtend moesten we vroeg opstaan om de zonsopkomst te zien.
Om half 5 zijn we opgestaan om vervolgens om 5 uur op een van de vele pagodas naar de zonsopkomst te kijken. Helaas was het een beetje bewolkt in de ochtend en was er na 1,5 uur wachten geen zon te zien. We zijn terug gegaan naar het hotel, hebben ontbeten en nog snel even een dutje gedaan. Tegen de middag zijn we nog een paar pagodas gaan bekijken in Nyaung U, een ander deel van Bagan. Na al deze mooie pagodas zijn we naar een hotel gegaan om daar lekker een middag aan het zwembad te gaan liggen. Aan het einde van de middag zijn we onze spullen op gaan halen en weer richting het busstation gegaan. Vanuit Bagan hadden we de nachtbus richting Inle Lake.
De bus die we hadden was erg goed, maar leek van binnen wel een ijskast. Toen we in Inle Lake aankwamen was het 2 uur ‘s nachts en hebben we ons hotel opgezocht. Omdat er maar één kamer vrij was, hebben we met z’n zessen in een driepersoons-kamer geslapen. Beetje passen en meten, 2 man op de grond dan gaat dat prima! De volgende dag zijn we met een boot op het Inle Lake gaan varen. Overal waar je om je heen keek zag je alleen maar bergen en supermooie uitzichten. Ook kwamen we af en toe wat vissers tegen. Daarna zijn we een zijstroom van het meer ingevaren om daar uit te stappen bij een aantal pagodas en winkeltjes. ’s Avonds zijn we met een groep Belgische meiden die ook in ons hotel zaten nog wat wezen drinken.
Zondag had Seinn geregeld dat we door een vriend van haar opgehaald zouden worden en naar een grot gingen kijken. De weg naar de grot toe duurde 1,5 uur en weer zagen we alleen maar supermooie uitzichten. Het wordt een beetje saai, maar ik kan er ook niks anders van maken;) Bij de grot aangekomen bleek het een grot te zijn met duizenden buddha beelden. Allemaal geschonken door mensen van over de hele wereld. Na de grot zijn we nog wat gaan eten en daarna was het tijd voor onze busreis van Inle Lake naar Yangon. Het zou een busreis van 16 uur worden, geen probleem leek ons, totdat we de bus zagen. Bij aankomst was er niet eens plaats voor ons allemaal om te zitten. Dit werd weer makkelijk opgelost door mensen van hun plek te sturen en ze in het gangpad te laten zitten. Ik kreeg een plaats naast een wat oudere vrouw die de hele reis in kleermakerszit naast me en dus ook ongeveer op me heeft gezeten. Verder was ze wel heel aardig, want ik kreeg een kopje heerlijke koffie van haar die ik natuurlijk niet af kon slaan. Neus dicht en doorslikken, want ik lust al geen koffie en deze was al helemaal vies. Maar het is allemaal heel aardig bedoeld, dus we doen gewoon mee! Nadat we de busreis hadden overleefd maar helaas geen oog dicht hadden gedaan, mochten we nog ruim 3 kwartier in een taxi zitten naar het hostel. Toen we bij het hostel aankwamen, ondertussen 6 uur ’s ochtends, bleek er eerst geen kamer voor ons te zijn, tenminste dat dachten ze. Nadat we 20 minuten door het reserveringsschrift hadden gebladerd, bleek dat er toch een kamer voor ons was. Jeej slapen, dachten we…Maar toen we de kamer openmaakten, bleek deze al gebruikt te zijn en niet schoongemaakt. Omdat het allemaal zo’n zooitje was besloten we om naar een ander hostel te gaan. Gelukkig hadden we snel een ander hostel gevonden, alleen bleek die alleen nog maar een driepersoons-kamer over te hebben. Omdat het ondertussen al 7 uur was, besloten we om de kamer maar te nemen, even te douchen en dan Yangon te gaan bekijken. Seinn had alweer wat plaatsen uitgezocht waar we heen konden gaan. We hebben een winkelstraat bezocht en de school waar Seinn lesgeeft. Voor de lunch waren we uitgenodigd bij de tante van Seinn. We reden naar een megagroot luxe huis in het centrum met een zwembad. Na een rondleiding door het huis, het leek wel een hotel, kregen we een heerlijke lunch met rijst en veel verschillende soorten curry’s. Erg lekker, maar af en toe wel wat te pittig! Na de lunch zijn we nog wat door de stad gereden en hebben we flyers voor een Engelse cursus uitgedeeld op een school. Die kinderen keken hun ogen allemaal uit dat er ineens 5 buitelanders op het schoolplein stonden. Ook hebben we de Shwedagon Paya pagoda bezocht, dat is de mooiste pagoda de in Myanmar te vinden is. Hierna zijn we wat gaan drinken met een aantal vriendinnen van Seinn, erg leuk om zo met locals in contact te komen en met ze te kunnen praten. ’s Avonds was het tijd voor onze laatste maaltijd samen en gingen we naar een leuk restaurant. Na het eten zijn we naar de enige discotheek geweest die in heel Yangon te vinden is.
Het was zo gezellig in de discotheek, dat we het toch weer later hadden gemaakt dan op de planning stond. Met als gevolg dat ik 3 uurtjes kon slapen om vervolgens weer in een bus te stappen richting Kyaikto, een stadje waar de ‘Golden Rock’ te vinden is. Nadat de bus aangekomen was, heb ik m’n spullen in het hostel afgezet en ben meteen naar de Golden Rock gegaan. Nou, daar ben je dus nog niet zomaar even! Eerst moet je 3 kwartier met een pick-up over een bergweggetje naar een busstation in de bergen, en vervolgens mag je nog lekker een uur over een bergweggetje wandelen voordat je bij de Golden Rock bent. Gelukkig had ik de nachten ervoor lekker goed geslapen, dus was dit totaal niet vermoeiend! Uiteindelijk is het me allemaal gelukt en ben ik bovenaan de berg gekomen. Na een paar foto’s ben ik maar weer aan de terugtocht begonnen. Gelukkig ging die wat makkelijker. ’s Avonds heb ik nog wat rondgelopen in het stadje en ben ik een keer lekker op tijd gaan slapen.
Woensdag tegen de middag ben ik met de bus terug gegaan naar Yangon. ’s Middags heb ik door de stad van Yangon gelopen en gewoon lekker rondgekeken. ’s Avonds ben ik wat gaan eten met een Zwitsers meisje dat ik had leren kennen. Daarna weer lekker op tijd naar bed gegaan.
Donderdag moest ik weer vroeg opstaan om naar het vliegveld te gaan. Ik ging Myanmar alweer verlaten om naar Maleisië te vliegen. Op het vliegveld in Yangon kwam ik een Canadees meisje tegen die ook naar Kuala Lumpur ging. Ze was voor 3 weken op vakantie en had voor één nacht een kamer geboekt in het allerduurste hotel in het midden van het centrum met uitzicht op de Petronas Twin Towers. Na even gepraat te hebben vroeg ze of ik bij haar op de kamer wilde komen slapen. Had ik weer even geluk! In Kuala Lumpur aangekomen gingen we met de taxi naar het hotel toe. Zag er een beetje vreemd uit, ik met m’n backpack op m’n rug in een 5-sterren hotel. Maar he, wat kan mij het schelen. Toen we op de kamer aankwamen hadden we echt een megamooi uitzicht op de torens en het centrum van Kuala Lumpur. ’s Middags zijn we wat door de stad gaan lopen, en ’s avonds zijn we bij de skybar van het hotel wat gaan drinken. Dat was een supermooie bar met een zwembad erbij.
Vannacht heb ik heerlijk geslapen en vanochtend heb ik een heerlijke douche genomen in de superluxe badkamer met ingebouwde muziekinstallatie. Ik zou hier best aan kunnen wennen! Helaas moet ik zo weer door naar een hostel, maar dat komt vast ook wel weer goed. Op naar de volgende belevenissen in Maleisië!
Liefsxx

  • 07 December 2012 - 09:04

    Papa:

    Hoezo een lang verslag? Het is maar een kort verhaaltje toch?! ha
    Zo te zien bevalt het allemaal wel daar !!! Mooi zo
    Het klinkt afgezaagd, maar heeeeel veeel plezier nog en op naar de jaarwisseling in Australie?!!
    x pap

  • 07 December 2012 - 10:37

    Marloes:

    Rasjellie!
    Opnieuw weer een super verhaal met geweldige ervaringen :D.
    De foto's zijn ook echt heel erg mooi, wat een prachtige uitzichten!
    Fijn dat je mensen hebt leren kennen met wie je mee hebt kunnen reizen, maakt t denk ik een stuk gezelliger.
    Blijf ervan genieten en have fun!

    Xx

  • 07 December 2012 - 17:06

    Mama:

    Hey Rasjelle,

    Heb maar even de tijd genomen om jouw verslagje!!!! te lezen,even checken of het klopte
    wat je me via skype hebt verteld, volgens jouw programma , dat ik van jou door heb gekregen, zit je met de
    jaarwisseling helemaal niet in Australie.
    Wederom heel veel plezier in Maleisie

    Liefs mama

  • 07 December 2012 - 23:57

    Anita:

    Hey,

    Dat is inderdaad een erg lang verslag geworden en je hebt dus weer veel gezien en gedaan! Zo te lezen is het ook maar goed dat je naar Myanmar bent gegaan! Nu afwachten of de volgende landen dit nog kunnen overtreffen! Ik ben alweer benieuwd! Ook erg fijn dat je zoveel mensen onderweg tegenkomt zodat je niet altijd alleen hoeft te reizen. Veel plezier nog!

    Groetjes

  • 08 December 2012 - 17:54

    Suzanne :

    Hey!

    Het is je alweer gelukt een mooi verhaal met vele belevenissen te schrijven.
    Wat zal jij na 6 maanden beroemd zijn. Zoveel ogen die naar je kijken en zoveel foto's die van je worden genomen. Je moet maar zo denken: het leven van een fotomodel is zwaar.
    Je hebt geluk dat je de juiste mensen op het juiste moment tegenkomt. Zo ben je niet alleen, maar heb jij ook nog eens een luxe bed om in te slapen. Nu weer helemaal opgeladen om je volgende avontuur tegemoet te gaan. Veel plezier in Maleisië!

    Liefs X Suzanne

  • 10 December 2012 - 17:07

    Heleen:

    Ha,

    Leuk, weer een verhaal!
    Je bent zelf al bijna een local lijkt t wel. Al helemaal gewend aan de manier van reizen daar en veel localvrienden gemaakt;)
    Geniet van Maleisie!

    X

  • 10 December 2012 - 21:27

    Sang:

    Hey! Wat leuk dat je allemaal reisgenootjes heb leren kennen en met hun ook een beetje meereisd! Gezellig!
    Veel plezier nog in Maleisie, hoor er alleen maar goeie dingen over! Liefs Sang

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rasjelle

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 31856

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Teaching in Tanzania

10 September 2012 - 22 Mei 2013

Azië, Australië, Nieuw Zeeland & Amerika!!

01 Februari 2010 - 29 Mei 2010

Studie in Oslo

Landen bezocht: