Laos from the sky, Been there Don Det! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Laos from the sky, Been there Don Det! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Laos from the sky, Been there Don Det!

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

21 Oktober 2012 | Laos, Luang Prabang

Hey allemaal!
Een nieuw land en dus weer een nieuw verhaaltje. We zijn ondertussen aangekomen in Laos. Het kon natuurlijk niet zo zijn dat de busreis die we geboekt hadden in een keer goed zou gaan. We zouden ’s ochtends om 5 uur opgehaald worden om naar het busstation gebracht te worden waar om 6 uur de bus zou vertrekken. Het busje dat ons op kwam halen kwam pas om 10 voor 6 met als gevolg dat we ergens midden op een weg over moesten stappen naar de volgende bus. Die bus bracht ons weer naar een overstapplaats waar we in een klein busje moesten stappen. Het busje zat toen wij instapten al helemaal vol met tassen en eten van locals, dus we hadden het geluk dat we met onze benen in onze nek mochten zitten. Toen we de busreis boekten was ons verteld dat de rit 12 uur zou duren, dus toen we tegen 6 uur ’s avonds nog niet bij de grens waren, dachten we al dat t niet helemaal goed zat. We stopten ergens in een dorpje in de middle of nowhere en daar vertelde onze chauffeur dat dit de eindbestemming was waar hij ons heen zou brengen. Hij had betaald gekregen tot aan daar en reed niet meer verder. Hij kende wel een hotel waar we konden slapen. Hier waren wij het natuurlijk niet mee eens. Nadat we ruim een uur in het busje voor het hotel hebben gezeten en de chauffeur zo’n 74 telefoontjes met de busmaatschappij had gepleegd, hadden we de deal gemaakt dat we de volgende ochtend toch opgehaald zouden worden en naar Laos gebracht zouden worden. Dus toch nog maar een extra nachtje in Cambodja.
Gelukkig werden we de volgende dag wel echt opgehaald. Rond de middag kwamen we aan in Don Det, een eilandje in het zuiden van Laos. Nadat we een stukje lopend hadden verkend, hebben we fietsen gehuurd en zijn we rond gaan fietsen op het eiland. Dit was de vorige keren goed gegaan, dus moest er een keer iets mis gaan. Na een stukje gefietst te hebben, vloog de ketting van Lieke eraf en konden we dus niet verder…Niemand in de buurt die ons kon helpen, dus heb ik met mijn fietsenmakerskills en een takje de ketting weer vakkundig op het tandwiel gelegd. Gelukkig konden we toen naar het eiland Don Khone fietsen, waar ze een schitterende waterval hadden en ook een plek waar je dolfijnen kon spotten. Helaas hebben we deze alleen niet gezien.
Dinsdag zijn we alweer doorgereisd naar het noorden van Laos. Na een korte stop in Pakse, hebben we de nachtbus richting Vientiane genomen. Na een paar uurtjes in Vientiane zijn we doorgegaan naar Vang Vieng. In Vang Vieng kon je tot een maand geleden tuben, iets waar Laos bij backpackers om bekend staat. Maar helaas is het sinds vorige maand verboden en konden wij dit niet gaan doen. Nadat we ’s middags aangekomen waren, ben ik wat rond gaan kijken in het stadje. Deze is niet heel groot en er is helaas weinig te doen omdat er veel gesloten is na het verbod op tuben.
Donderdag zijn we naar de Blue Lagoon geweest, dat is een plaats waar het water knalblauw is en waar je gezellig met visjes kan zwemmen. Ook staat er een boom bij van waaruit je in het water kan springen en er hangen touwen waar je aan kan slingeren. Erg leuk om je een paar uurtjes te vermaken. Toen we uitgespeeld waren, gingen we met onze tuktuk terug naar ons guesthouse. Tenminste dat was de bedoeling, maar natuurlijk net zoals bij al onze andere vervoersmiddelen, stopte deze tuktuk er ook mee. Na wat gerommel van de chauffeur konden we gelukkig toch terug. We moesten namelijk op tijd zijn voor onze luchtballonvaart. Jaa, wij zijn met een luchtballon mee geweest!! Omdat Laos natuurlijk een van de veiligste landen is om dit te doen, leek het ons verstandig om hier een luchballonvlucht te maken. En het was echt super tof!! Het opstijgen ging heel snel, voordat we het in de gaten hadden hingen we al in de lucht. Tussendoor hadden we wel een paar keer het idee dat we in een rijstveld of een rivier gingen landen, maar dat was gelukkig niet zo. Na een mooie vlucht over Vang Vieng zijn we weer veilig geland. Weer een belevenis die we niet gaan vergeten!
Vrijdag hebben we vooral heel veel in de bus gezeten om naar Luang Prabang te gaan. De busreis duurde natuurlijk weer wat langer dan ons van tevoren was verteld. Maar hé, we beginnen eraan te wennen hoor!
Zaterdag hebben we in Luang Prabang rondgelopen en wat bezienswaardigheden gezien. Gelukkig hebben we ook de footprint van Buddha bezocht, want die mochten we echt niet missen. ’s Avonds zijn we naar de avondmarkt geweest en hebben we natuurlijk alleen gekeken en helemaal niks gekocht.;)
Vandaag was alweer onze laatste dag in Laos. We zijn vanochtend naar de Kouang Si watervallen geweest en vanmiddag ons laatste geld maar weer opgemaakt. De bus komt ons zo ophalen om richting Thailand te gaan. Weer een leuk vooruitzicht dus!
Liefsxx

• 21 Oktober 2012 - 12:13

Sang:

Hey Rasjelle, ik moet zo lachen om jullie busreis ervaringen.. Pff dat jullie het nog gewoon aandurven om er nog mee te gaan reizen hihi!!
    Maar gelukkig komen jullie wel altijd heel aan!
    Wow zo'n luchtballonvaart lijkt me inderdaad ook super gaaf, zeker het uitzicht!
    Veel plezier verder nog!!
    Liefs Sang

• 21 Oktober 2012 - 12:13

Anita:

Hey!

Dat was een kort maar wel druk bezoekje aan Laos! Jullie hebben wel veel gedaan in die paar dagen! Met het vervoer loopt het allemaal niet zo lekker maar gelukkig komen jullie nog wel iedere keer veilig aan! Gelukkig is de ballonvaart wel ineens goed gegaan! Dat is wel echt super leuk! Alvast veel plezier in Thailand!

Groetjes

• 21 Oktober 2012 - 13:16

Marloes:

Rasjellie!
    De busreizen e.d. worden er maar niet beter op hahaha, maar idd je begint er langzaam aan te wennen ;).
    Weer veel gedaan en gezien, super!
    Ben benieuwd hoe het jullie in Thailand zal vergaan ;)! Veel plezier en geniet ze!

Xxx

• 21 Oktober 2012 - 14:15

Mama:

Hey Rasjelle,

Hebben jullie geluk gehad dat alle vervoersmiddelen op het land kapot zijn gegaan
    Gelukkig niet de luchtballon!!!!!!
    Het reizen met het openbaar vervoer zal elke keer weer een avontuur zijn
    in die aziatische landen, als je weer naar huis komt ben je er waarschijnlijk aan gewendt

Op naar Thailand, wederom veel plezier.

Liefs mama

• 21 Oktober 2012 - 17:02

Joke:

Hoi Rasjelle
    Alweer 3 landen gehad , wat gaat dat vlug.
    Gullie moeten ook veul meemaken.mar gelukkig komt alles toch wer. Goed.
    Groetjes en plezier in Thailand
    De Hurkjes

• 21 Oktober 2012 - 17:02

Joke:

Hoi Rasjelle
    Alweer 3 landen gehad , wat gaat dat vlug.
    Gullie moeten ook veul meemaken.mar gelukkig komt alles toch wer. Goed.
    Groetjes en plezier in Thailand
    De Hurkjes

• 21 Oktober 2012 - 19:08

Fam. Van Uden:

Hoi Rasjelle,

Hartstikke leuk om je reisverslagen te lezen en op deze manier te horen wat je allemaal beleeft. Veel plezier in Thailand, weer een nieuw land om te gaan ontdekken.

Groetjes,
    Theo en Jose van Uden

Daaaaaaaaaaaaag

• 22 Oktober 2012 - 09:28

Papa:

Hee Rasjelle!,
    Het is bijna niet te volgen wat jullie allemaal meemaken!!
    Het is al niet meer verwonderlijk dat een of andere bus het weer onderweg begeeft, maar dat maakt het ook wel spannend en avontuurlijk!
    Kei gaaf die ballonvaart maar ben blij dat je weer met beide benen op de grond staat!!
    Op naar Thailand....weer een nieuw avontuur tegemoet??!!
    kus pap

• 23 Oktober 2012 - 15:33

Heleen :

Ha!

Ondertussen wel veilig aangekomen in Thailand? Of hebben jullie je vertraging-record verbroken met die reis?
    Ach ja.. Gelukkig hebben jullie nog een paar maandjes de tijd dus echt haast heb je niet;)
    Veel plezier in Thailand voor jullie allebei!

Liefs

• 23 Oktober 2012 - 19:32

Hey!

Het valt niet mee he, reizen zonder een enkele vertraging. Het scheelt dan ook dat je helemaal geen haast hebt.Dus relax ;)
    Woow super vet zo'n ballonvaart! Dat is toch weer iets dat niet ieder mens in zijn leven gedaan heeft. En zeker niet in Laos. Een ervaring die je dan ook niet snel zal vergeten.
    Jij hebt natuurlijk in de Blue Lagoon als een echt 'Tarzan' over dat water geslingerd. Ook iets wat je niet iedere dag doet haha.
    Heel veel plezier in Thailand! Ik ben benieuwd naar wat je daar gaat zien en meemaken.

Liefs Suzanne

• 23 Oktober 2012 - 19:32

Liefs Suzanne

• 23 Oktober 2012 - 19:33

Suzanne:

Haha hoezo ben ik ongeduldig. Nu staan er twee dezelfde verhaaltjes van mij..