Bye bye Vietnam, bye bye Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Bye bye Vietnam, bye bye Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Bye bye Vietnam, bye bye Ho Chi Minh

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

04 Oktober 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hey allemaal!
Het is alweer even geleden dat ik wat van me heb laten horen. Ondertussen is er weer veel gebeurd en hebben we vooral heel veel mooie dingen gezien.
De vorige keer was ik gebleven bij de treinreis naar Hue. De treinreis naar Hue was een aparte ervaring kan ik wel zeggen. Ten eerste omdat we voor het eerst tussen de locals in de trein zaten, en er zaten nogal vreemde mensen bij. Ten tweede omdat het een nachttrein was en wij zo slim waren geweest om kaartjes te kopen voor zitplaatsen. En ten derde omdat er naast mensen ook een heuse Vietnamse muis(!!) in de trein zat. Maar...na een vermoeiende reis van 14 uur zijn we toch in Hue aangekomen.
Nadat we onze spullen hadden afgezet bij het hostel, zijn we fietsen gaan huren. Met de fiets zijn we de stad van Hue gaan verkennen. Aan het begin was het erg wennen aan de vele scooters die voorbij komen razen, maar we hebben het er weer heelhuids vanaf gebracht. Ik heb zelfs maar 1 bijna botsing veroorzaakt! De stad was erg mooi om te zien. We zijn binnen de muren van de verboden purperen stad gaan fietsen en hebben de citadel en de hoogste vlaggenmast van Vietnam gezien.
De volgende dag zijn we Hue en de omgeving vanaf een motor gaan verkennen. We waren aan het begin een beetje bang dat de chauffeurs als gekken zouden rijden, maar dit was gelukkig niet zo. We zijn op verschillende plekken gestopt voor wat culturele informatie en om mooie foto’s te maken. We hebben verschillende tempels gezien, een bunker en ook een oude arena. Erg leuk dus weer!
Vrijdag hebben we de local bus genomen naar Phong Nha om daar naar de Farmstay te gaan. We wisten precies welke bus we moesten hebben, dus er kon niks verkeerd gaan. Tenminste dat dachten we! Het begon al meteen goed toen we vanuit het hostel naar het busstation gingen, de taxichauffeur bracht ons namelijk naar het verkeerde busstation. Hierdoor konden we de goede bus natuurlijk niet vinden! Omdat er niet één taxichauffeur was die begreep dat we naar het andere busstation moesten, zijn we maar terug gegaan naar het hostel zodat het personeel in het Vietnamees aan de chauffeur kon vertellen waar we heen moesten. Nu kon er niks meer fout gaan zou je zeggen. Totdat de taxi moest stoppen voor een politiecontrole. Wij zaten natuurlijk heel rustig in de taxi te wachten, zonder stress dat we misschien de bus zouden gaan missen! Uiteindelijk mochten we doorrijden en kwamen we precies 5 minuten voor vertrek aan. Maar het kon natuurlijk niet anders dan dat de bus te laat vertrok en we uiteindelijk 1 uur in de bus hebben gewacht voordat we konden gaan. Eindelijk op naar Phong Nha…dachten we! Na 1,5 uur kreeg de bus een lekke band die vervangen moest worden. En om het allemaal nog leuker te maken, klapte er een tweede band terwijl ze de ene aan het vervangen waren. Dat is trouwens niet heel gek als je weet dat er in een busje met ongeveer 15 zitplaatsen wel 29 personen zaten. Onbekenden gingen gewoon bij elkaar op schoot zitten! Na het verwisselen van de banden konden we eindelijk doorrijden richting Phong Nha. En uiteindelijk zijn we daar zelfs ook aangekomen! Ondertussen was het wel al avond geworden en konden we na het eten meteen door naar een benefietavond in een dorpje verderop. Daar zouden kinderen muziek gaan maken om zo geld in te zamelen voor de junior natuurclub. De kinderen hadden liedjes geleerd en deze gingen ze zingen. Ik kan je vertellen, het was echt ZO MOOI hoe die kinderen zongen. Je zou zo denken dat ze allemaal zangles van mij hadden gehad als je ze zou horen!
Zaterdag stond er een excursie naar het natuurpark van Phong Nha op het programma. We hebben verschillende mooie uitzichten bekeken en zijn in de langste grot van Vietnam geweest. Ook hebben we voor de eerste keer dat we hier zijn gezwommen. Na het zwemmen gingen we door om een stukje te gaan kajakken. Dat is iets wat Lieke en ik natuurlijk als de beste konden. Vooruit, achteruit, links, rechts en pirouetjes, geen probleem voor ons! Na een stukje kajakken kwamen we weer uit bij een grot. In de grot dachten we een wandeling te gaan maken, maar dat bleek uiteindelijk een zwemtocht te zijn. We hadden allemaal een reddingsvest aan en een lampje op ons hoofd en zo zwommen we door de grot. Supervet!
Zondag moesten we alweer vroeg vertrekken om de bus naar Hue te halen. Vanuit Hue zijn we ’s middags meteen doorgegaan naar Hoi An. Wat een superleuk stadje is dat! Lekker rustig, je kan daar over straat lopen zonder 5 keer aangereden te worden. ’s Avonds hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan lekker door het stadje lopen.
De volgend ochtend zijn we naar My Son geweest, dat zijn de ruïnes die overgebleven zijn van de oorlog. Erg interessant om dat te zien! ’s Middags hebben we een rustige middag gehouden en zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad.
Dinsdag hadden we een fietstocht door de buitenstad van Hoi An. Tijdens de fietstocht zijn we onder andere gestopt bij een familie die noodles maakt en een familie die een kruidentuin had. Hier hebben we nog even geholpen met het bewateren van de kruiden. Na de fietstocht hebben we nog wat door het stadje gelopen. Tegen de avond vertrok de slaapbus naar Nha Trang alweer.
In Nha Trang aangekomen zijn we naar het strand gegaan en daar hebben we lekker de hele dag niks gedaan. De volgende dag zijn we met de boot verschillende eilandjes bij Nha Trang afgegaan. Bij een eilandje konden we snorkelen, bij de andere was een aquarium en bij de andere konden we gewoon op het strand liggen. Weer een lekker rustige dag dus!
Vrijdag zijn we vroeg richting Da Lat vertrokken. Na en busreis van 6 uur met een half kapotte bus, kwamen we in Da Lat aan. Met onze rugzakjes op gingen we op zoek naar het roze hotel dat we voor de kleur hadden uitgekozen. Nadat we bij het hotel aan waren gekomen, begon het kei hard te regenen. Dit is de rest van de middag en avond ook niet meer opgehouden. Omdat we hadden gehoord dat er een bakker in de stad zat die heerlijke chocoladetaartjes had, zijn we toch maar met een paraplu door de regen gaan lopen. Dit was niet zo’n goed idee…De auto’s hier vinden het namelijk leuk om door de plassen in de straat te rijden zodat al het water omhoog spletsjt. Droog bleven we dus helaas niet echt. Maaaar, we hadden wel een heerlijk chocoladetaartje!
Vanwege de regen hadden we besloten om de volgende dag meteen door te gaan naar Mui Ne om daar lekker aan het strand te gaan liggen. Zaterdag en zondag hebben we dan ook lekker op het strand gelegen. Zondag zijn we ook nog naar de enige echte Red Sand Dunes geweest. Een beetje jammer hierbij was dat de taxichauffeur ons flink heeft opgelicht. Maar hé, we hebben ze maar wel mooi gezien!
Maandag zijn we met de bus richting Ho Chi Minhcity/Saigon gegaan. Dit is de laatste stad in Vietnam waar we heen zullen gaan. We kwamen pas laat aan, dus hebben alleen gezocht naar een restaurant en zijn toen weer naar het hostel gegaan. Dinsdag hebben we onze eigen tour gedaan door de stad, plattegrondje mee en lopen maar. Zo kwamen we bij marktjes uit, hebben we het reunification palace en de kerk gezien, en zijn we naar het War museum geweest. Woensdag hebben we over de Mekong Delta gevaren. Ook hebben we verschillende eilandjes in de rivier bezocht, een om te gaan lunchen, een waar ze van kokosnoten snoep maakten (wat helemaal niet lekker was) en ook een om naar geweldige muziek te luisteren en fruit te proeven. Vandaag was onze laatste dag in Vietnam. We zijn naar Cu Chi geweest om daar de tunnels te bekijken die in de oorlog zijn gebruikt door het Vietnamese leger. We mochten zelf ook een tunnel in en 100 meter onder de grond doorlopen. Wat zijn die tunnels krap! We moesten zelfs een stukje op onze knieën kruipen om verder te kunnen. Niet echt een aanrader als je claustrofobie hebt dus. Vanmiddag hebben we geshopt in Saigon, we hadden een heuse shoppingmall gevonden dus dat was erg leuk. Aangezien ik de afgelopen week na het wassen niet al mijn kleren had teruggekregen, had ik weer wat ruimte over in mijn tas...die heb ik dus maar weer even opgevuld!
Morgenvroeg vertrekken we naar Cambodja. Een nieuw land met vast en zeker weer veel mooie plekken die we gaan zien en ervaringen die we daar gaan opdoen.
Liefs xx

• 04 Oktober 2012 - 17:40

Mama:

Hey Rasjelle en Lieke,

Nu ben ik 1e

Wat een verhaal en wat een belevenissen, ik ben er jaloers op. Dat de tas weer aangevuld werd had ik al gezegt, ik hoop voor jullie dat Cambodja net zo n belevenis is als Vietnam, Ik wacht al vol spanning
    op het volgende verhaal.

Liefs mama

• 04 Oktober 2012 - 17:41

Pap:

Heeee Rasjelle!!!
    Nou jullie hebben inderdaad al heel wat meegemaakt zeg!!
    Het ziet er allemaal erg spannend en leuk uit!
    Hartstikke leuk om al jullie belevenissen op deze manier te volgen!!!
    Hou ons op de hoogte en jaa voor de zoveelste keer: VEEL PLEZIER!!
    x pap

• 04 Oktober 2012 - 18:24

Ans En Henry:

Zo Rasjelle, als je het maar met bijna ongelukken houdt is dat geen probleem. Dat is in zo,n drukke landen vaak zo en valt altijd goed uit. Fijn dat je het naar je zin hebt. Cambodja is echt een heel ander land, enorm veel te zien maar minder leuke mensen. Over een week of drie zitte we aan de andere kant vd wereld in Ecuador en over zes weken op de Galapagos.
    Verder nog veel plezier and see you again
    Ans en Henry

• 04 Oktober 2012 - 22:56

Anita :

Hey!

Wat hebben jullie weer veel meegemaakt! Super leuk om te lezen dat jullie zoveel leuke en veel verschillende dingen doen! En dat ook alles natuurlijk helemaal goed gaat! Op het wassen na dan maar gelukkig hebben jullie dat goed opgelost door gewoon lekker te gaan shoppen! Ben ook erg benieuwd naar jullie belevenissen uit Cambodja.

Heel veel plezier en de groetjes aan Lieke!

Groetjes

• 05 Oktober 2012 - 14:22

Suzanne :

Hey!

Wat een dikke pech met de bus. Zo zie je maar weer dat niet alleen in Nederland het openbaar vervoer te wensen over laat. Gelukkig zijn jullie er alsnog gekomen.
    Het zal je maar gebeuren: wassen en dan niet al je kleren terug krijgen. Bekijk het positief: jouw kleren zijn te mooi. Die willen zij ook!
    Dat lijkt me vet, zwemmend met een lampje op je hoofd door de grot. Net als zoveel dingen meer die ik hier lees. Geniet er nog maar lekker van!

Liefs Suzanne

• 05 Oktober 2012 - 14:31

Lieke:

Leuk om onze avonturen nog eens terug te lezen :)) volgende keer kun je mooi vertellen over de 'gezellige' avond die ons vanavond te wachten staat!
    Maar; ik hou je in de gaten ;)!

Xx Lieke

• 05 Oktober 2012 - 17:43

Yvonne:

Hee!

Wat hebben jullie al een hoop gezien en meegemaakt in een korte tijd! Klinkt allemaal heel indrukwekkend, zeker ook de overblijfselen van de oorlog. Maar lekker relaxen op het strand
    is ook zeker niet verkeerd! En het lezen van je verhalen: vind ik leuk!! ha! Nog een hele fijne
    reis jullie!

Groetjes Yvonne

• 05 Oktober 2012 - 23:02

Sang:

Wat een autopecht allemaal zeg! Haha! Maar gelukkig is het nog allemaal goed afgelopen! Super dat je Vietnam hebt bezocht, ben benieuwd naar verhalen over Cambodja! Have fun, grtjs

• 07 Oktober 2012 - 09:39

Kitty:

Wat een verhalen weer. Super om te lezen. Leuk dat alles toch net anders gaat dan je wil en overal een mooi verhaal bij te vertellen is. Ik zeg genieten dus! :) Liefs

• 07 Oktober 2012 - 11:56

Susan:

Heeey!!!!!!

Leuk om je verhalen te lezen!!! Veel plezier nog en geniet ervan!!!

Xxx Suus

• 11 Oktober 2012 - 09:27