Dag sis, vaarwel Chubby en tot ooit Australië! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Dag sis, vaarwel Chubby en tot ooit Australië! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Dag sis, vaarwel Chubby en tot ooit Australië!

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

17 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal!
Ik ben ondertussen alweer in Nieuw Zeeland aangekomen. Eigenlijk wilde ik helemaal niet weg uit Australië, het is zo’n mooi land met zulke aardige mensen. En er is nog zoveel wat ik niet heb gezien. Maar ik heb me laten vertellen dat Nieuw Zeeland ook heel mooi moet zijn en terug kan ik natuurlijk altijd nog! ;)
De laatste keer vertelde ik dat we een BBQ op de planning hadden staan, we waren bij Hayley thuis uitgenodigd voor een echte Australische BBQ. De hele familie, inclusief opa die uit Nederland komt, was uitgenodigd. We hebben een erg gezellige avond gehad met heerlijk eten!
Donderdag moesten we heel vroeg opstaan. Eliza, Hayley en hun vriendjes namen ons namelijk mee voor een tweedaagse trip richting het zuiden. We begonnen in het Royal National Park, daar hebben we de zonsopgang gezien en zijn we naar verschillende viewpoints gegaan. Daarna hebben we even lekker op het strand gelegen. Daarna zijn we verder gereden richting Kiama waar we twee blowholes hebben gezien. De eerste was een hele grote waar je niet bij kon komen, maar de tweede was een wat kleinere waar je zo in kon springen. Omdat dat een beetje gevaarlijk is hebben we dat natuurlijk niet gedaan, maar we zijn we heeeeel dichtbij geweest. Na de blowholes zijn we doorgereden naar het park waar we gingen kamperen. We zijn eerst nog naar een strand op het park geweest waar we lekker hebben gezwommen en gebody-board. Eigenlijk zou ik leren surfen, maar omdat er hele hoge golven waren ging dat niet door. Toen we onze kampeerplek klaar hadden gemaakt zijn we naar het dorp gereden om wat te eten en daarna weer terug naar het strand voor een kampvuur. Je kunt namelijk niet in Australië geweest zijn zonder dat je een kampvuur op het strand hebt gehad met marshmallows.
De volgende ochtend toen we wakker werden regende het helaas weer. We hebben daarom snel alle spullen ingepakt en zijn terug gereden richting Sydney. Onderweg zijn we door Kangaroo Valley gereden en zijn we naar de Fitzroy Falls wezen kijken. ’s Avonds hebben we een lekker rustig avondje gehouden omdat we erg moe waren van de trip.
Zaterdag zijn we naar de Jenolan Caves gereden, dat zijn hele mooie limestone grotten met kristallen erin. Na de grotten zijn we doorgereden naar de Blue Mountains en hebben we de Three Sisters bekeken. Daarna zat de dag er alweer op en hebben we een plekje gezocht om samen met Chubby te overnachten.
Zondag wisten we eigenlijk niet zo goed wat we moesten gaan doen, want het weer was niet zo mooi als we hadden gehoopt. Na wat rondrijden en tussenstops bij verschillende viewpoints zijn we in Nowra uitgekomen. Daar hebben we tips gevraagd over waar we heen zouden kunnen gaan. We werden naar een aantal strandjes meer naar het zuiden gestuurd. Gelukkig kwam de zon ook nog een beetje door en zijn we naar de standen van Huskisson en Hyams Beach geweest.
De volgende dag begon weer niet echt zonnig, dus besloten we om naar een shoppingmall te gaan. Eerst zijn we naar de mall in Dapto gereden. Daar is Danique naar de kapper geweest en hebben we wat cadeautjes voor onszelf gekocht. (Met dank aan tante Ans en Henry, nogmaals bedankt!) Na de mall in Dapto zijn we doorgereden naar Wollongong om daar de stad in te gaan. Een paar schoenen en een shirt rijker konden we weer terug naar Chubby.
Dinsdag was alweer Danique’s laatste dag. Gelukkig was het mooi weer en konden we naar een waterpark toe. Lekker in de glijbanen en over de rodelbaan als kleine kinderen haha. Daarna nog even in de zon liggen zodat Danique toch met een kleurtje naar huis kon. ’s Avond heb ik voor het eerst sinds 5 maanden weer iets aan sport gedaan. Eliza doet namelijk twee keer in de week bootcamp en ik mocht dit keer gezellig mee. Gezellig was het wel, maar ook erg zwaar voor mij!
Woensdag was de grote dag dat ik afscheid moest gaan nemen van Danique. Maar niet alleen van Danique, Chubby moest namelijk ook teruggebracht worden. Nadat ik Danique bij het vliegveld had afgezet ben ik Chubby terug gaan brengen. Daarna ben ik naar de stad gegaan en heb lekker de hele middag in het park in de zon gelegen. Het weer begint namelijk steeds beter te worden nu.
De volgende ochtend had ik met Amy afgesproken, een vriendin van Lieke uit Nederland. Erg leuk om ook weer een ‘bekende’ tegen te komen. ’s Middags ben ik naar het wereldberoemde Bondi Beach geweest. Beetje jammer alleen dat ik de serie nooit kijk en dus de bekende strandwachten er niet uit kon halen. Schijnbaar moeten ze heel knap zijn, maar die heb ik niet gezien. Dus ik denk dat alle knappe strandwachten een dagje vrij hadden! Ondanks dat heb ik toch een leuke middag op het strand gehad. ’s Avonds zou ik bij Hayley gaan slapen en had ik het geluk dat ik zelfs mee uit eten mocht met Hayley en haar familie. Dit was nog om de verjaardag van Tim, Hayleys broertje, te vieren. Na een erg gezellige avond ging ik naar bed in mijn eigen kamer, hoe luxe is dat.
Vrijdagochtend ben ik met de moeder van Hayley naar de school gegaan waar ze werkt. Het is een school voor speciaal onderwijs waar kinderen met een lichamelijke handicap terecht kunnen. Echt superleuk om na zo’n lange tijd weer eens op school te zijn en te zien hoe het in Australië allemaal werkt. Tegen de middag ben ik samen met Hayley naar Palm Beach gegaan, dat is het meest noordelijke strand van Sydney. Daar zijn we eerst naar de vuurtoren geweest, en daarna hebben we lekker even op het strand gelegen. ’s Avonds heb ik een lekkere rustige filmavond gehad en erg toepasselijk de film Australia gekeken. Erg leuk!
De volgende ochtend ben ik weer richting te stad gegaan. Dit keer om de Centre Tower te gaan bekijken en beklimmen. Gelukkig had de toren een lift, dus hoefde ik niet veel te doen. Toen ik boven kwam had ik een supermooi 360 graden uitzicht over Sydney. ’s Middags heb ik meegedaan met een 3uur durende tour door Sydney waarbij ik alle belangrijke gebouwen heb gezien en alles over de geschiedenis heb gehoord. Erg cultureel dagje dus;) ’s Avonds ben ik mee geweest naar een afscheidsfeestje van een vriendin van Hayley. Erg apart om op één avond iemand te leren kennen en meteen afscheid te moeten nemen.
Zondag heb ik lekker een keer uitgeslapen. ’s Middags ben ik samen met Hayley gaan vissen, en dat was echt een succes. Al na 3 minuten waren we allebei onze lijn kwijt omdat we vast zaten. Als we dachten dat we beet hadden, bleek het een steen te zijn. En als er dan een keer echt een vis had gebeten, viel hij voor onze ogen weer terug in het water. Zo ging het de hele middag door totdat we het wel gezien hadden en we maar terug naar huis gingen. ’s Avonds zijn we naar de kerk gegaan. Dat was wel even heel wat anders dan de kerk in Nederland. Er staat een band in de kerk die liedjes speelt, en de preken zijn niet zo lang. Het viel me ook op dat er heel veel jeugd naar de kerk gaat. Toen de kerk afgelopen was, zijn we met z’n allen iets te eten gaan halen en kwam iedereen naar het huis van Hayley toe. Daar zaten we gezellig met een man of 20 te eten en te kletsen.
Maandagochtend zijn we vroeg opgestaan, we gingen namelijk naar Brekky Club. Dat is ook iets wat vanuit de kerk georganiseerd is. Iedere maandag gaan een aantal jongeren pannenkoeken bakken bij een middelbare school in Pennant Hills. En deze maandag mocht ik dus ook mee. Ik heb nog nooit zoveel pannenkoekenmix op een dag geshaked kan ik je zeggen. Wat trouwens wel heel leuk/goed is op deze school, is dat de kinderen met het syndroom van down ook gewoon naar dezelfde school gaan. Na de Brekky Club was het tijd voor de Coffee Culture. Iedereen die mee heeft geholpen bij de Brekky Club gaat dan koffie of een milkshake halen en dan gezellig in het park zitten kletsen. Erg sociaal daar allemaal dus. Na Coffee Culture was het tijd om afscheid te gaan nemen van Eliza. Ik ging ’s avonds namelijk weg uit Sydney en zou haar niet meer zien. ’s Middags heb ik mijn tas gepakt en verder weinig gedaan. Daarna heb ik afscheid genomen van Hayley en haar familie en ben ik naar de bus gegaan die me naar Melbourne zou brengen. Het was al een tijdje geleden dat ik een bus had genomen en om het feest nog groter te maken was het een nachtbus. Lekker slapen in de bus dus!
De volgende ochtend kwam ik natuurlijk helemaal uitgerust in Melbourne aan. Nadat ik een hostel had gevonden ben ik meteen de stad in gegaan om wat rond te kijken. Ik heb uitgezocht wat ik nog wilde gaan doen en welke dagtripjes ik zou gaan maken. Daarna had ik afgesproken met Sara, een meisje dat ik in Cambodja heb leren kennen. Heel raar om haar na ruim 3 maanden weer te zien, maar ook wel heel leuk! We zijn naar een park gegaan en hebben daar lekker in de zon gezeten en bijgekletst. ’s Avonds zijn we met een paar anderen naar het casino gegaan. Niet om zelf geld uit te geven, maar kijken hoe anderen hun geld verliezen.
Woensdag had ik een dagtrip op de planning staan naar de Great Ocean Road. Dat is een weg in het zuiden van Australië die langs de oceaan loopt en supermooie uitzichten en nationale parken heeft. We zijn op verschillende plaatsen gestopt om mooie foto’s te maken. Ik heb langs de Great Ocean Road eindelijk eens wilde koala’s gezien. Niet dat ze heel wild waren, want ze deden niet veel meer dan in een boom hangen. Aan het einde van de dag kwamen we bij het hoogtepunt aan, namelijk ‘The Twelve Apostels’. Helaas waren er maar 8 grote rotsblokken te zien, de rest is er nooit geweest of in de oceaan gevallen. Maar het was wel supermooi om te zien!
De volgende ochtend heb ik weer geprobeerd om een beetje bij te slapen, maar omdat ik in een dorm lag met nog 9 anderen ging dat niet helemaal volgens plan. Daarom toch maar besloten om op tijd op te staan en cultureel te doen. Als eerste ben ik naar het Melbourne Aquarium geweest en heb daar heel veel vissen, kwallen en haaien gezien. Daarna ben ik naar de oude gevangenis geweest en heb daar een erg aparte rondleiding gehad. We werden namelijk gearresteerd en behandeld zoals het in het echt ook zou gaan. Een hele nieuwe ervaring natuurlijk omdat ik dat nog nooit heb meegemaakt. Aan het einde van de middag ben ik naar de Eureka tower geweest. Dat is een toren waarvan je een uitzicht hebt over heel Melbourne. ’s Avonds heb ik een gezellig valentijnsdiner gehad met Sara en nog twee anderen, waarna we nog even op stap zijn geweest.
Vrijdag ben ik naar Philip Island geweest, een eiland dat bekend staat om de Pinguïn parade. Daar zijn we ook heen geweest, maar eerst zijn we naar een koala sanctuary geweest waar we koala’s en wallaby’s konden aaien. Daarna zijn we naar een farm geweest waar we een demonstratie schapenscheren hebben gekregen. Kan altijd van pas komen natuurlijk! ’s Middags zijn we nog even naar het strand geweest en daarna gingen we op zoek naar pinguïns en zeeleeuwen. En gelukkig hebben we ze gevonden. Als laatste stond de wereldberoemde pinguïn parade op de planning. We moesten een uur op het strand in de koude wind wachten totdat de eerste pinguïns zich lieten zien, maar dat was het wachten waard. Toen de eerste dappere pinguïn het strand op was gekomen en dit gewoon had overleefd kwamen al zijn buddies ook kijken. Wat ervoor zorgde dat er honderden pinguïns tegelijk over het strand liepen op nog geen meter afstand van waar wij zaten. Super gaaf om te zien!
Gisterenochtend heb ik mijn tas gepakt en ben nog met Sara gaan lunchen. Daarna was het alweer tijd om richting het vliegveld te gaan voor mijn vlucht naar Auckland. Vannacht ben ik daar aangekomen, en heb mijn eerste nacht in Nieuw Zeeland in een hotel geslapen. Heerlijk! Ondertussen ben ik in het centrum aangekomen en heb ik weer een hostel gevonden. Zometeen maar eens gaan bekijken wat ik hier allemaal wil gaan doen. Tot snel weer!
Liefsxx

• 17 Februari 2013 - 08:53

Heleen:

Ha wereldreiziger;)

Leuk om weer een uitgebreid verhaal te lezen!
    Je hebt ondertussen al heel wat maten overal zitten zeg:)
    Geniet van Nieuw Zeeland, ben gebieuwd wat je daar weer allemaal gaat meemaken.

Liefs

• 17 Februari 2013 - 12:25

Anita:

Hey!

Je hebt alweer veel gedaan en bent gelukkig ook nergens alleen! Leuk om zo ook te kunnen zien hoe de mensen daar ook echt leven en werken! Zo kom je op plaatsen die je anders niet zou hebben gezien, zoals die school! Ben benieuwd naar je verhalen over Nieuw-Zeeland! Veel plezier nog!

Groetjes

• 17 Februari 2013 - 12:38

Christel:

Hoi Rasjelle,

Woow wat fantastisch om te lezen wat jij allemaal meemaakt daar!!
    Super ervaringen zeg... Kleine meisjes worden echt groot.
    Wie had dat op de basisschool toch gedacht dat je deze ervaringen mee kan nemen.
    Echt indrukwekkend om je verhalen te lezen!! Bijzonder zeg... Nooit geweten dat je zon avonturier bent.

Geniet er nog van!

Groetjes Christel vd Akker

• 19 Februari 2013 - 18:47

Suzanne:

Hey!

Ook nu weer niet stil gezeten. Wat zal het leventje in Nederland je zwaar vallen als je terug komt. Gelukkig heb je in Australië al een klein beetje kunnen oefenen ;) Zo verleer je het niet.
    Op naar een nieuw avontuur in Nieuw Zeeland.

Liefs Suzanne