Bezoek, fieldwork en vooral heel veel rusten! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Bezoek, fieldwork en vooral heel veel rusten! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Bezoek, fieldwork en vooral heel veel rusten!

Door: Rasjelle

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

11 Maart 2010 | Noorwegen, Oslo

Hoooooi!

Het is alweer bijna twee weken geleden dat ik een stukje heb geschreven, dus ik dacht laat ik maar weer eens wat typen.
Ik ben gebleven bij het Spaanse diner, wat erg lekker was :) Dit was meteen ongeveer het enige dat ik het hele weekend heb gedaan. Ik moest mijn knie een beetje laten rusten, dus heb zaterdag en zondag de hele dag in bed gelegen, gezeten en gehangen. Af en toe een uitstapje naar de wc en de keuken, maar verder ben ik niet gekomen. Dit was wel weer een goed excuus om toch maar aan mijn short report te gaan werken die ook binnen 1 week af moest. Op zondagavond was er een Amerikaans diner dat gemaakt was door Mike. Hij had hotdogs gemaakt, samen met een fruitsalade en bruine bonen. Best lekker voor een keer. ;)
Daarna was het weekend alweer voorbij, en maandag mocht ik gezellig naar school toe. Eindelijk mocht ik weer naar buiten :) We kregen vandaag instructie over het fieldwork wat we deze en volgende week drie dagen hebben. NIet erg interessant, want spreekt allemaal voor zichzelf. Na school moesten we afspreken voor de presentatie over Nederland die we over een week hebben. We hebben taken verdeeld en waren snel weer klaar!
Dinsdag was het tijd voor het fieldwork. Mijn voorkeur ging uit naar het kijken in een 3th of 4th grade, maar omdat de school bij mij in de buurt alleen 1st grade had, ben ik daar geplaats. Ik was erg benieuwd naar de scholen hier in Noorwegen. Het viel me meteen al op dat alle kinderen netjes in de gang wachten tot ze binnen mogen komen van de leerkracht. Vervolgens geeft de leerkracht alle kinderen een hand en gaan ze in een kring zitten. Dan beginnen de 'lessen'. In de 1st grade (groep 3) doen de kinderen dus echt helemaal NIKS! De leerkracht geeft de kinderen een opdracht voor bijvoorbeeld rekenen of taal, en als de kinderen denken dat ze klaar zijn of geen zin meer hebben mogen ze gaan spelen. Dit gaat zo iedere keer. Dan hebben de kinderen hier ook nog eens 6 pauzes op een dag, dus gewerkt word er niet echt! En als laatste zijn de kinderen ook nog eens iedere dag om half 2 uit! (op deze school dan) En de leerkracht vertelde ook nog dat ze dit jaar juist veel meer uren hebben dan andere jaren, dus ik ben heel benieuwd hoe vroeg ze dan naar huis mochten. Maarja, als de kinderen wel genoeg leren zal het wel goed werken ;)
Woensdag was de tweede fieldwork dag, ik hoopte dat de kinderen misschien wat meer zouden werken maar dat viel weer tegen. Weer heel veel spelen en af en toe werken als de kinderen er zin in hebben. Als leerkracht heb je het hier in Noorwegen ook een stuk beter dan in Nederland; de leerkracht staat 5 min. nadat de kinderen de klas uit zijn ook buiten en kan naar huis. Daar kun je in Nederland van dromen! Woensdagavond was mijn eerste uitstapje sinds een week, eindelijk mocht ik weer eens wat gaan doen. De nieuwe Holmenkollen Ski Jump word vandaag geopend, dus daar moet ik ook bij zijn! Gezellig met het overvolle openbaar vervoer naar de Ski Jump om vervolgens zo'n 34569 trappen en tribunes omhoog en omlaag te hopsen. Een erg goede training voor mijn linkerbeen natuurlijk die nu een en al spier is! ;) Het was alleen een beetje dom van me dat ik geen ski sokken aan had gedaan, want na 1,5 uur wachten op de eerste (legendarische) jump was het toch wel erg koud geworden! Maar er werd gratis chocolade uitgedeeld wat me even van mijn koude tenen kon afhouden :D Het was erg leuk om een keer een aantal jumps te zien, maar het is sneller voorbij dan je in de gaten hebt! Na de jumps was het tijd voor vuurwerk, wij hadden een hele show verwacht, maar na 30 sec. was het al ongeveer voorbij. Daarna maar weer hopsen over de tribunes naar beneden.
Donderdag moest ik terug naar het ziekenhuis voor mijn knie. Ik hoopte dat de dokter me iets kon vertellen. Na ruim 3 kwartier in de wachtkamer te hebben gezeten mocht ik naar binnen. De dokter heeft 3 sec. aan mn knie gevoeld en dat was alles :S Hij vertelde me dat ik mn brace moet blijven dragen en dat ik de komende 4-6 weken mijn knie nog niet verder dan 90 graden mag buigen (maar dat lukt me ook niet al zou ik het willen!) En ik maar een fysiotherapeut zoeken, erg leuk ga maar eens op zoek naar een fysiotherapeut in zo'n grote stad! 's Avonds hebben we met de Nederlanders weer samen gegeten en daarna naar de karaokebar geweest, erg gezellig weer!
Vrijdagochtend mocht ik weer om half 9 op school zijn, altijd leuk. We moesten onze fieldwork ervaringen uitwisselen, erg leuk om van iedereen te horen wat ze hebben gezien! In de middag was er weer een excursie georganiseerd, dit keer naar NRK Broadcasting, de televisie en theaterradio studio's in Oslo. We hebben daar een rondleiding gehad en bekende Noren gezien (Al moet ik zeggen dat ik er geen herkende, we hoorden dit naderhand namelijk pas)
's Avonds mocht ik Heleen en Anita van het station gaan halen, zij kwamen een weekendje langs, erg leuk! :D Ze hadden geluk, want we konden meteen naar een Afrikaans feestje op mijn verdieping met echt Afrikaans eten, erg lekker. Natuurlijk hebben we een hoop bijgeklets en zijn daarna maar gaan slapen, de volgende dag wilden we namelijk heel veel gaan doen.
Zaterdag zijn we vroeg opgestaan, want we wilden vanalles gaan doen. Als eerste zijn we langs mijn school gelopen en naar de stad. Daar hebben we door DE straat van Oslo gelopen (Karl Johans Gate) Daarna hebben we even een pauze gehouden en genoten van de straatmuzikanten/dansers. Het plan was daarna om de boot te pakken naar een aantal eilandjes, maar na een uur lopen en zoeken naar de boot hebben we het maar opgegeven en zijn we een Mc Flurry gaan eten:D Daarna zijn we naar het Vigelandpark geweest om alle beelden die daar staan maar weer eens na te doen. Daarna hebben we de bus gepakt en zijn we naar een eilandje gereden om daar Oslo van een andere kant te bekijken. Het is daar heel rustig en erg mooie natuur. Anita en Heleen hebben daar lekker even in de sneeuw kunnen spelen terwijl ik toekeek :P Hierna zijn we naar huis gegaan en hebben zelf pizza's gebakken. Samen met Mirjam en Brian hebben we deze opgegeten. En ze waren SUPER lekker! :) 's Avonds hebben we nog geskypet met Lieke in Griekenland en verder heel veel geklets.
Zondag zijn we weer vroeg opgestaan, omdat we nog een park wilde bekijken. We zijn naar St. Hanshaugenpark geweest, dat ligt hier heel dichtbij in de buurt. Een erg mooi park om te zien, en Anita heeft zich weer kunnen uitleven in de sneeuw ;) Daarna moesten we alweer terug naar huis om wat te eten en daarna de spullen te pakken en Heleen en Anita terug op de bus naar het vliegveld te zetten. De rest van de zondag heb ik ook niet veel meer gedaan.
Maandag had ik nog een vrije dag en ben ik op zoek gegaan naar mijn tweede fieldwork school, deze was niet te vinden dus ben ik maar terug gegaan. Daarna heb ik nog wat spullen gekocht voor de surpriseparty van woensdag voor Astrid en Mirjam. Daarna ben ik weer snel naar huis gegaan, heb mn spullen opgeruimt en ben naar het andere studentenhuis gegaan om te eten en de presentatie over Nederland af te maken. Dit was weer erg gezellig. Ik ben niet te laat naar huis gegaan aangezien ik de volgende dag fieldwork had en nog steeds niet wist waar ik precies heen moest.
Dinsdag ben ik extra vroeg opgestaan en heb ik de metro gepakt richting mijn fieldworkschool. In de metro had ik met Kitty afgesproken en gelukkig hebben we de school nu wel gevonden. Ik zat nu in een 4th grade klas en hier moesten de kinderen gelukkig wel wat werken. De kinderen hebben alleen nog wel erg veel pauze en de langste schooldag is geloof ik tot 10 over 2. Nog niet erg lang dus! Het leuke aan de 4th grade is dat de kinderen ook al een beetje Engels kunnen en dat je ze dus vragen kan stellen. Dinsdagavond was het alweer tijd om te gaan eten in een ander studentenhuis, weer met alle Nederlanders :) Ik was alleen een beetje te laat omdat ik samen met Brian een verjaardagstaart voor Astid en Mirjam ging maken. Dit duurde alleen iets langer dan we hadden verwacht (3,5 uur!).
Woensdagochtend ben ik weer naar fieldwork gegaan, we zaten nu in een andere 4th grade en konden zo mooi de overeenkomsten en verschillen tussen de klassen en leerkrachten zien. Na school ben ik, samen met Brian, weer verder gegaan aan de verjaardagstaart. Gelukkig hebben we er nu maar zo'n 1,5 uur over gedaan! ;) De surprise party was erg leuk, Astid en Mirjam hadden allebei niks in de gaten gehad. De surprise was dus erg groot :) Daarna kwam de taart nog, die natuurlijk super lekker was! Beetje jammer dat bij het aansteken van de kaarsjes het brandalarm in mijn kamer af ging ;)
Het feestje is erg gezellig geweest :)
Vandaag ging mijn klas van fieldwork langlaufen en ik mocht gezellig mee als ik wilde :) Maar door mijn knie kan ik natuurlijk niet mee, erg jammer! Ik ga nu maar wat aan school werken, ook erg leuk natuurlijk!
Morgen vertrekken we naar Stockholm vor 4 dagen en daar heb ik erg veel zin in! Ik zal de volgende keer vertellen hoe het is geweest.

xx Rasjelle


  • 11 Maart 2010 - 13:17

    Lieke:

    Heee chick!!
    jeej, eindelijk weer een verhaaltje! en jeeej, ik kom er nog in voor ook! je hebt weer een heleboel meegemaakt in die twee weken! leuk dat jullie naar de karaoke zijn geweest, hebben jullie ook ademnood ten gehore gebracht?! Gezellig dat je zoveel hebt kunnen bijkletsen met heleen en anita!! wanneer komt je volgende bezoek? heb je ondertussen al een fysiotherapeut gevonden of wacht je toch nog maar even op iets anders? ik mag nu weer lekker naar school, als er niet gestaakt wordt! dus ik spreek je snel weer! (misschien dit keer wel een goede verbinding op skype?!)
    xxxxxxxx

  • 11 Maart 2010 - 13:33

    Heleen:

    Ha!

    Yes! Een plek in je verhaal bemachtigd:) Dat mocht ook wel na dat super leuke weekend!

    Ben blij dat de surpriseparty zo goed gelukt was, al die moeite niet voor niks!

    Heel veel plezier in Stockholm!

    X

  • 11 Maart 2010 - 16:41

    Mama:

    Hey,

    Helaas kom ik niet in het verhaal voor!!!!!
    Misschien komt dat nog.
    Maar klets toch wel elke dag op skype.

    Doeiiiii

  • 11 Maart 2010 - 17:23

    Ans En Henry:

    Het wil nog niet erg vlotten met je knie! Een goede fysiotherapeut kan echt geen kwaad. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    LApland was super!!!
    Veel pelzier in Stockholm

  • 12 Maart 2010 - 18:40

    Joke:

    He he wat een verhaal als je je hele verslag achter elkaar leest.Heb ik dus net gedaan.Wat vliegt de tijd .we wensen je veel plezier in Sockholm Volgens mij is het daar slecht weer maar dat lees ik wel in je volgende verslag groetjes de Hurkjes

  • 14 Maart 2010 - 17:25

    Anita:

    Hey!!

    Je hebt ons bezoek goed beschreven in je verhaal! Hierdoor kwam je er niet onderuit om ons te benoemen!!!

    Wil toch nog even zeggen dat het ook echt super was en dat het leuk was om je weer te zien!

    Hopelijk gaat het met je knie snel weer wat beter en heb je hem goed laten rusten na het weekend!

    In je volgende verhaal alles ook Stockholm! Ben benieuwd hoe het was!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rasjelle

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 31832

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Teaching in Tanzania

10 September 2012 - 22 Mei 2013

Azië, Australië, Nieuw Zeeland & Amerika!!

01 Februari 2010 - 29 Mei 2010

Studie in Oslo

Landen bezocht: