Weekendjes naar Stockholm en Bergen :) - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Weekendjes naar Stockholm en Bergen :) - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Weekendjes naar Stockholm en Bergen :)

Door: Rasjelle

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

22 Maart 2010 | Noorwegen, Oslo

Hey allemaal!

Het is alweer ruim een week geleden dat ik naar Stockholm ben geweest, dus het is tijd om daar wat over te gaan vertellen. Maar eerst ga ik nog even wat vertellen over de chocoladefabriek die we hebben bezocht met school. De excursie van vrijdagmiddag ging namelijk naar de Freia Chocolate Factory en deze mocht ik natuurlijk niet missen! In de fabriek hebben we een rondleiding gekregen met veel informatie over hoe chocolade gemaakt wordt, ook kregen we een rondleiding door de fabriek zelf waar de chocolade gemaakt word, erg leuk om te zien. Maar het is wel moeilijk om ervan af te blijven hoor! ;) Tijdens de excursie kregen we de kans om tegen erg veel korting chocolade te kopen. Deze kans heb ik natuurlijk gegrepen met als gevolg dat ik met meer dan een kilo chocolade naar huis ging (A) Aan het einde van de excursie kregen we ook nog de kans om zelf een chocoladereep te maken, deze mochten we zelf in een vormpje gieten en een bijpassende wikkel maken. Erg leuk!
's Avonds was het tijd om naar Stockholm te vertrekken. Met de nachtbus gingen we richting Stockholm. Omdat ik natuurlijk nog steeds met mijn knie zit heb ik heel zielig gedaan in de bus om twee stoelen te bemachtigen en te behouden. (Per ongeluk tegen mijn krukken aanschoppen als er iemand naast me wil gaan zitten). Om 12 uur 's nachts was Astrid jarig, dit hebben we natuurlijk gevierd door te zingen in de bus. Al werd dit niet door iedereen in dank afgenomen. Na een heerlijk chocoladecakeje te hebben genuttigd was het tijd om te gaan slapen. Alleen viel dit een beetje tegen ondanks mijn twee stoelen. Na een aantal korte dutjes kwamen we om half 7 aan in Stockholm. Na een aantal uur in het station te hebben gezeten zijn we op zoek gegaan naar ons hostel. Hier konden we onze spullen kwijt en vervolgens zijn we de stad in gegaan. We hebben veel gezien en natuurlijk ook wat geshopt! Tegen het einde van de middag zijn we terug gegaan naar het hostel om onze koffers uit te pakken en onze bedden op te maken. Hierna was het alweer tijd om te gaan eten. Na het eten hebben we nog gezellig gekletst en spelletjes gedaan. Daarna was het tijd om te gaan slapen, ik was namelijk echt kapot!
De volgende dag stonden we niet te laat op om zoveel mogelijk te kunnen zien. We hebben eerst een boot genomen naar de andere kant van Stockholm en zijn daarna verder gelopen naar een uitkijktoren. Vanuit daar konden we heel Stockholm bekijken, erg mooi:) De rest van de dag hebben we overal en nergens rondgelopen om vanalles te bekijken. Tegen de avond gingen we naar het hostel terug om te gaan eten. Dit keer stond er pasta op het menu omdat dit gratis was in het hostel en aangezien we studenten zijn willen we alles hebben wat gratis is :P 's Avonds hebben we ons klaargemaakt om uit te gaan. Mirjam zou namelijk om 12 uur 's nachts jarig zijn en dit moesten we natuurlijk vieren. Dit was alleen moeilijker dan we hadden gedacht. Op zondag is namelijk bijna alles dicht en als het al open is dan is het voor 23 jaar en ouder of je moet €25 entree betalen. En aangezien we nog steeds studenten zijn doen we dat niet. Nadat we eindelijk een kroeg/bar hadden gevonden zijn we daar gebleven om Mirjam haar verjaardag te vieren. We zijn natuurlijk niet te laat naar huis gegaan om de volgende dag weer fris te kunnen zijn :P
Onze laatste dag in Stockholm hebben Astrid, Laura en ik voor een deel doorgebracht op een boot. We zijn langs de kade van Stockholm gevaren waar veel bekende en grote gebouwen/huizen staan. Na de boottocht zijn we natuurlijk nog even de stad in gegaan om de dingen te kopen die we de eerste dag hadden laten hangen ;) 's Avonds hebben we heerlijk gedineerd in de pizzahut, een goede plek om 3 uur door te brengen als je op je bus moet wachten. De terugweg in de bus was net zo fijn als de heenweg, maar gelukkig heb ik wel wat meer kunnen slapen. Ik had natuurlijk weer 2 stoelen tot mijn beschikking die ik al (nep)slapend voor mezelf hield. Na bijna 7,5 uur in de bus kwamen we rond 6 uur weer aan in Oslo. Eenmaal terug in mijn kamer heb ik me gedouched en ontbeten om me klaar te gaan maken voor school. Hier mocht ik namelijk om half 9 alweer heen :)
Het leuke was ook nog dat we meteen de dinsdag een presentatie hadden over Nederland. Deze was natuurlijk al voorbereid, maar moest nog gegeven worden. Omdat ik vantevoren al had verwacht dat ik erg moet zou zijn heb ik de belangrijke taak op me genomen om de enter knop in te duwen tijdens de presentatie. Ik kan jullie vertellen: Ik deed dit geweldig!:D Na school moest ik eerst mijn was nog doen voordat ik kon gaan rusten en in slaap vallen. Maar dit was al vroeg in de avond.
Woensdag weer lekker om half 9 naar school geweest, ondertussen was ik een beetje bijgeslapen. Omdat ik vroeg uit was vandaag ben ik maar eens een fysiotherapeut gaan zoeken aangezien de dokter dit bijna 2 weken geleden heeft opgedragen. Bij de fysiotherapeut aangekomen leek het de assistente zo ernstig dat ik de volgende dag al terug mocht komen, dit ging lekker makkelijk :) 's Avonds was er een internationaal diner georganiseerd door een aantal Belgen. Dit was bij mij op de verdieping, dus lekker makkelijk. Samen met de andere Nederlanders hebben we stamppot gemaakt. Dit viel natuurlijk bij iedereen in de smaak, maar we hebben niet gewonnen :( Ik ben maar weer niet te laat naar bed gegaan aangezien ik het volgende weekend weer naar Bergen ga.
Donderdag mocht ik weer om half 9 naar school toe, echt zo fijn die regelmaat! :S Na een aantal lessen en presentaties over 2 Hongarije en Litauwen was het alweer tijd om naar de fysio te gaan. Ik was erg benieuwd wat ik moest verwachten aangezien ik nog nooit bij de fysio was geweest. Ik was natuurlijk goed op tijd en werd netjes te laat naar binnen geroepen. De fysiotherapeut was erg aardig en vond zichzelf ook vaak erg grappig. Ook stelde hij veel vragen over Nederland, hoewel hij eerst dacht dat ik een Belg was..Beetje jammer! Na een half uurtje en een aantal oefeningen te hebben laten zien mocht ik weer naar huis toe. Het was me dus erg meegevallen :P Donderdagavond is weer een rustige avond geweest.
Vrijdag weer naar school toe geweest en naar de standaard vrijdagmiddag excursie. Vandaag ging die naar het Opera house, een nieuw opera huis dat in 2008 is gebouwd. Het ziet er erg modern uit en van binnen is het ook erg mooi om te zien! We hebben achter de schermen mogen kijken en gezien waar de kostuums voor verschillende voorstellingen worden gemaakt. Vrijdagavond was het weer tijd voor het volgende weekendje weg (Ik heb het zooooo zwaar hier! ;)) Dit keer gingen we met de trein naar Bergen, een plaatsje in het westen van Noorwegen. We hadden de nachttrein en vertrokken rond 11 uur 's avonds. Dit hield in dat we om half 7 alweer in Bergen aangekomen waren terwijl we pas om 1 uur in ons hostel konden. We hebben dus maar weer een aantal uur doorgebracht in het station voordat we het dorpje met onze bagage bij ons gingen verkennen. Het was voor mij niet erg lastig aangezien Astrid mijn bagage bij zich hield :P Wat ik trouwens was vergeten te vertellen is dat het vrijdag voor het eerst heeft geregend in Oslo sinds ik er ben! Ik was al haast vergeten hoe verschrikkelijk irritant dat is! Maar goed, we waren nu in Bergen, waar het ook regende :( Zodra de VVV open ging zijn we daar naar binnen gegaan om op ons gemakje te bekijken wat we wilden gaan doen. We hadden ondertussen al over de vismarkt gelopen en de oude historie van Bergen gezien. We besloten om naar een centrum voor experimenten te gaan, een soort NEMO. Hier hebben we ons natuurlijk goed vermaakt. In de middag zijn we naar het hostel gegaan om onze bedden klaar te leggen. Voor Laura (Spanjaard) was het natuurlijk tijd om een Siesta te houden. Brian, Astrid en ik zijn in die tijd door het stadje gelopen en hebben wat boodschappen gedaan. Na het avondeten zijn we naar de bioscoop gegaan. We hebben de film Alice in Wonderland gezien. Het leuke was dat er nog meer Nederlanders in de bioscoop zaten, dit had ik natuurlijk niet verwacht!
Na de bioscoop zijn we terug naar het hostel gegaan om een bewogen nacht in te gaan. (Al heb ik de helf van wat ik nu ga vertellen niet meegemaakt omdat ik sliep :P) Het was namelijk zo dat we met 8 personen in een kamer sliepen, wij met vieren, een stelletje en nog een man, het laatste bed was leeg. Wij vieren lagen als eerste op bed, waarna al snel de man alleen kwam en vervolgens het stelletje. Hier ben ik ondertussen al in slaap gevallen ;) Het leuke is alleen dat de rest allemaal niet kon slapen omdat de man alleen kei zat was en constant zat te lachen en scheten te laten! Na twee uur hebben Brian en Astrid bedacht om de receptie te gaan bellen en die heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de man een andere slaapplaats kreeg en de rest ook kon gaan slapen. (Ik lag dus nog steeds te slapen) Tot 3 uur in de nacht, toen ineens het brandalarm af ging! En dat ding ging hard! Na een minuut of twee naar het brandalarm te hebben geluisterd konden we weer gezellig verder gaan slapen. Na de volgende morgen erg uitgerust te zijn, hebben we een treintje genomen naar een uitkijkpunt. Vanuit dit punt hadden we een erg mooi uitzicht over heel Bergen. Het was erg mooi weer vandaag, geen regen. Hier hebben we erg veel geluk mee gehad aangezien Bergen 80% regen heeft. De berg waar we op stonden had ook nog verschillende wandelroutes, deze moesten we natuurlijk ook nog even eentje volgen. Het was alleen wel erg zwaar aangezien ik met krukken moest lopen en er op sommige plekken nog wel 20 cm sneeuw lag! Maar gelukkig heb ik (en de rest) het toch gehaald. Na de tocht en natuurlijk een lange pauze zijn we weer terug naar beneden gegaan om de rest van de avond in de MacDonalds te gaan zitten, aangezien er niets meer te doen was en we nog wel zo'n 6 uur op onze trein moesten wachten. Maar gelukkig zijn die 6 uur ook voorbij gegaan en konden we de trein weer in voor te terugweg. Weer heb ik niet heel goed kunnen slapen, weer erg vervelend aangezien we vanochtend weer om half 9 in de klas moesten zitten. Maar bikkel dat ik ben heb ik het natuurlijk toch weer gered :) Het was alleen een beetje jammer dat de leraar een samenvatting gaf van de les van afgelopen vrijdag en ik dus net zo goed in mijn bed had kunnen liggen...Maarja, ik was nu toch op school. Na school ben ik naar huis gegaan om mijn spullen een beetje op te gaan ruimen. Ook mocht ik vanmiddag weer naar de fysio toe. Mijn therapeut vertelde me dat ik mijn oefeningen goed heb gedaan en dat ik mijn knie al goed kan gebruiken:) Na de fysio ben ik naar huis gegaan en heb ik verder niet heel veel meer gedaan. Ik ga vanavond maar weer op tijd naar bed aangezien ik morgen weer om half 9 in de klas zit! :)

xx Rasjelle

  • 22 Maart 2010 - 19:58

    Danique:

    Weer een leuk verslagje! Ik heb zin in vrijdag :-)

    Tot dan!!!!!!

  • 23 Maart 2010 - 07:38

    Anita:

    Hey!

    We hebben even op je verslag moeten wachten, maar dat is ook zeker de moeite waard! Het is een verslag vol met avonturen geworden!! Zo te lezen gaat het nog steeds helemaal goed daar! Leuk dat je veel tripjes maakt en zo veel kunt zien! Geniet er nog van!

    Kusjes

  • 23 Maart 2010 - 12:21

    Heleen:

    Ha lieverd!

    Wat een leuk verhaal weer, je hebt talent --> misschien moet je een boek uitgeven:P

    Erg slim en sneaky om op die manier steeds een extra stoel te veroveren.. Denk dat ik voortaan in de trein ook krukken meeneem!

    Ik mail je!
    Xx

  • 23 Maart 2010 - 14:48

    Mama:

    Ik begin er ook zin in te krijgen,ga alleen niet zo'n verslagje !!!!! schrijven,ik ga mijn koffer denk ik ook maar vast inpakken.Tot dan

  • 23 Maart 2010 - 19:32

    Lieke:

    Nice chick! ik was al benieuwd naar al je verhalen! gelukkig heb je een grappige fysiotherapeut gevonden en leuk dat je binnenkort weer bezoek krijgt! Tot snel op skype en geniet!!! XXXX

  • 24 Maart 2010 - 20:55

    Ans En Henry:

    Ha die Rasjelle, weer een verslag om met plezier te lezen. Jij hedbt daar de tijd van je leven, Wij denken dat 4 maanden Oslo veel te kort is. Leuk dat jij, ondanks je knie, toch zoveel leuke dingen kan doen. Geniet ervan , want het is zo weer 30 mei. .
    Nog heel veel pelzier.

  • 25 Maart 2010 - 09:36

    Joëlle:

    Rasjellie!

    Zozo,wat een lange verhalen! Ik ben er niks bij vergeleken met jou :p Ik lees wel dat jij je lekker vermaakt hebt! :) Ik ben afgelopen dindsdag bij een slachtfeest geweest, super gaaf... Nu hard aan het werk voor school, dat moet hier ook :(
    Nog veel plezier daar! Enne vergeet die birkenstock winkel niet :p

    Liefs uit Nepal!

  • 30 Maart 2010 - 14:54

    Kenneth:

    ik heb zin in woensdag

  • 30 Maart 2010 - 14:55

    Kenneth:

    volgende week woensdag ;)

  • 04 April 2010 - 18:26

    Ans En Henry:

    Hwb jij ons niets meer te vertellen. Wij wachten weer op nieuwe belevenissen vanuit Oslo
    Fijne Paasdagen en tot gauw
    Groetjes
    Ans en Henry

  • 04 April 2010 - 18:26

    Ans En Henry:

    Hwb jij ons niets meer te vertellen. Wij wachten weer op nieuwe belevenissen vanuit Oslo
    Fijne Paasdagen en tot gauw
    Groetjes
    Ans en Henry

  • 06 April 2010 - 12:23

    Jildau:

    Dag Rasjelle, Ik krijg een aardig beeld van je ervaringen daar. Leuk om te lezen. Goed dat het goed met je gaat! Ik wens je nog veel plezier en mooie ervaringen.

    Groetjes, Jildau

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rasjelle

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 31821

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Teaching in Tanzania

10 September 2012 - 22 Mei 2013

Azië, Australië, Nieuw Zeeland & Amerika!!

01 Februari 2010 - 29 Mei 2010

Studie in Oslo

Landen bezocht: