Lesgeven, zebra's en veel meer beesten! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu Lesgeven, zebra's en veel meer beesten! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Rasjelle Ballegooij - WaarBenJij.nu

Lesgeven, zebra's en veel meer beesten!

Blijf op de hoogte en volg Rasjelle

22 Juli 2014 | Tanzania, Arusha

Hey allemaal!
Ik ben nog maar net een week in Tanzania, maar heb al zoveel meegemaakt. Afgelopen dinsdag hadden we oriëntatie met alle nieuwe vrijwilligers. Dit was een dag met veel informatie en veel papieren invullen voor het krijgen van een werkvergunning. Ook kregen we en lesje Swahili. Aan het einde van de middag zijn we met z’n allen naar de stad gegaan en kregen we daar een rondleiding. Het fijne is dat alle hoeken van de straten op elkaar lijken, dus dit lijkt me een perfecte stad om eens lekker te verdwalen!
Woensdag was de grote dag…Mijn eerste dag op school. Gelukkig hoefde ik niet helemaal alleen op zoek naar de school. Er was een andere vrijwilliger die me de weg zou wijzen. Ze vertelde me wel meteen dat het haar laatste dag was, dus dat ik vanaf donderdag alleen de weg zou moeten weten. Natuurlijk gaf dit me helemaaaaal geen stress! Na een half uurtje lopen (bergop!) kwamen we aan bij een betonnen gebouwtje met 3 lokaaltjes. Na de kennismaking met de leerkrachten, kreeg ik een rondleiding. In ieder lokaal waar ik binnenkwam, stonden de kinderen op om me te begroeten, zo schattig! Na deze rondleiding mocht ik kiezen in welke klas ik les wilde geven. Uhmmm een vraag die ik niet had verwacht, dus ik heb de vraag maar teruggespeeld naar de leerkracht. Uiteindelijk werd ik geplaatst voor de klas met de oudste kinderen. 12 kids van 6 t/m 9 jaar oud. Daarna liep de leerkracht weg en stond ik daar…alleen…voor mijn eigen klasje voor de komende 4 weken. Ik had niet verwacht om meteen zo in het diepe gegooid te worden! Na een rondje voorstellen ben ik aan de slag gegaan met kleuren en heb er met ballonnen maar een leuke les van gemaakt. Daarna zijn we een half uurtje buiten gaan spelen waarbij ik een half uur lang met mijn ene arm een springtouw heb rondgedraaid en aan mijn andere arm minstens 3 kinderen had hangen. Daarna nog 1,5 uur keihard met de kinderen gewerkt aan rekenen en hun kennis van wilde dieren, waarna de school alweer uit was. De kinderen gaan iedere dag van 8 tot 12 naar school. Om 2 over 12 staan de leerkrachten ook buiten en wordt de school afgesloten. Wat me ook erg opviel; de leerkrachten hebben de hele tijd dat ik in ‘mijn’ klas aan het lesgeven was, in hun ‘kantoortje’ gezeten. Wat ze daar nou precies deden weet ik niet, maar ik weet wel dat de andere twee klassen dus zo ongeveer de hele ochtend zonder leerkracht hebben gezeten.
Na deze ochtend met vele indrukken heb ik ’s middags niet veel meer gedaan. Beetje rondhangen in ons huis met andere vrijwilligers en bedenken welke lessen ik de volgende dag zou gaan geven.
Donderdag mocht ik voor de eerste keer helemaal alleen naar mijn school toe. De dalladalla (busje met teveel mensen erin) stopte niet bij de goede stop, dus ik heb meteen mijn beste Swahili erin gegooid en de dalladalla laten stoppen. Een stukje teruglopen, rechtsaf, bochtje naar links en rechtdoor de berg beklimmen. En tot mijn eigen verbazing kwam ik gewoon aan bij mijn school!
Ik heb de lichaamsdelen met de kinderen geoefend en daarbij natuurlijk ook hoofd, schouders, knie en teen gezongen. Terwijl ik met mijn lessen bezig was, zag ik de andere twee leerkrachten lekker buiten in de zon zitten. Ik vind het heel lastig om dit aan te zien, maar ik ben bang dat ik hier weinig aan kan veranderen. Het enige dat ik nu voor ‘mijn’ kids kan doen, is ze zoveel mogelijk leren in de tijd dat ik er ben.
Vrijdag begon mijn eerste verlengde weekend al. Ik ging namelijk op safari!! Samen met Puck (1.65 m lang, woont in Soest), Stephanie, Kristen en Bev zat ik in een jeep. Onze chauffeur Victor bracht ons eerst naar de plek waar we de eerste nacht zouden kamperen. Toen we daar onze spullen hadden afgegooid, zijn we naar lakeManyaranational park gereden voor het eerste deel van de safari. Dat was echt super gaaf!! We hebben al meteen superveel dieren gezien! Zebra’s, giraffen, olifanten, struisvogels, antilopen, ooievaars, nijlpaarden, apen. Zo gaaf om te zien hoe ze daar gewoon in het wild leven! ’s Avonds hebben we heerlijk geslapen in onze tent.
De volgende ochtend moesten we weer vroeg opstaan en onze spullen pakken. We gingen verder naar Serengetinational park. Tussendoor even lunchen op een supermooi viewpoint en kennismaken met de eerste echte Masai mensen. Vandaag zagen we nog veel meer dieren en zelfs een echte leeuw! Hoe gaaf is dat! Hij gromde wel een beetje toen hij ons zag, maar ik heb toch lekker een foto van hem gemaakt. De volgende nacht gingen we weer kamperen. Maar nu gewoon midden in de Serengeti. Er werd ons voor het slapen gaan verteld dat we op moesten passen als we naar de WC gingen en geen spullen buiten de tent mochten laten liggen. Er kon namelijk zomaar een hyena, buffalo of olifant tussen de tenten lopen. Slaap lekker zou ik zeggen! Midden in de nacht werd ik wakker van een paar geluiden buiten de tent. Ik weet nog steeds niet welk dier er langs is geweest om hoi te zeggen, maar ik kan je vertellen dat ik helemaal niet bang was en mijn hart helemaal niet heel snel ging kloppen toen ik al die geluiden hoorde. Gelukkig ben ik vrij snel weer in slaap gevallen en de volgende ochtend ook weer wakker geworden. Niet opgegeten door een hyena dus!
Zondag gingen we voor zonsopgang al op pad, zodat we megamooie uitzichten hadden toen de zon opkwam. Weer hebben we veel dieren gespot, blijft echt supermooi om te zien! Daarna moesten we terug naar de kampeerplek voor een brunch en was het plan om verder te rijden naar de Ngorongorocrater. Maar…het kon natuurlijk niet zo zijn dat alles volgens plan ging. De as van de 4WD bleek afgebroken te zijn. En los dat in de middle of nowhere maar eens op. Nou…Dat ging vrij handig, namelijk gewoon een plastic zak om de as, touwtje eromheen en gaan! De 4WD ging natuurlijk niet meer werken, maar we konden in ieder geval verder. Op naar de Ngorongorocrater. Onderweg even langs en Masai dorpje om te kijken hoe ze daar leven. We reden nog een heel stuk door de Serengeti totdat we bij onze kampeerplek voor de volgende nacht aankwamen. Op deze plek was het een stuk kouder dan de voorgaande nachten. Wat wel heel fijn was, was dat er bij deze kampeerplek opzichters rondliepen die wilde dieren konden verjagen. Slaapt toch een stukje fijner kan ik je vertellen!
De volgende ochtend weer fris en fruitig voor de laatste dag van de safari. We gingen in de Ngorogorocrater op zoek naar dieren. En in het speciaal naar een neushoorn, want deze hadden we namelijk nog niet gespot. En wat denk je…We hebben een neushoorn gezien! Hij was wel zo ver weg dat je met een verrekijker nog goed moest kijken, maar we hebben er een gezien! Na de Ngorongorocrater was het tijd om terug te gaan naar Arusha.
Weer thuis aangekomen was het dringen voor een warme douche en daarna heerlijk nagenieten van de afgelopen 4 geweldige dagen in mijn bedje.
Vanmorgen mocht ik weer naar mijn klasje toe. Toen ik aankwam kreeg ik alleen te horen dat ze een examen aan het maken waren, dus ging ik maar een kijkje nemen in de andere klassen. Daar schrok ik echt heel erg van! In de jongste klas, kinderen van 3 en 4 jaar, waren kinderen gewoon aan het slapen. Ze lieten me zien dat ze het alfabet konden en dit hebben ze ongeveer 1,5 uur lang herhaald.
De andere klas, kinderen van 5 en 6 jaar, moesten zinnen van het bord oplezen. Dat stond tenminste op het bord, maar ze waren vooral bezig met vervelen en niks doen. Ik heb geprobeerd om ze wat te leren over dieren en rekenen, maar omdat ze erg slecht Engels verstaan en spreken is dit erg lastig!
Wel heb ik veel ideeën in mijn hoofd van materialen die ik voor de kinderen kan maken, bijvoorbeeld posters met het alfabet, kleuren, lichaamsdelen. Hopelijk kan ik zo nog iets bijdragen aan hun ontwikkeling en kunnen ze deze posters vaker gebruiken.
De eerste week is echt voorbij gevlogen! Op naar de volgende week waarin ik de kinderen in mijn klasje hopelijk veel kan leren!
Liefs Rasjelle

  • 22 Juli 2014 - 16:15

    Angela:

    Hey Rasjelle,
    Super om te lezen wat je allemaal mee maakt daar! Lijkt me een geweldige ervaring die safari! gelukkig heb je t overleefd en heb je geen actie met weggegooide schoenen uit hoeven te halen, haha. ;-)
    En wat een verschil qua lesgeven hè?! Snap dat je dat lastig vindt als er in de andere klassen "niks" gebeurd. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen!
    Groetjes Angela

  • 22 Juli 2014 - 18:53

    Suzanne :

    Hey Rasjelle,

    Wat een super ervaring heb jij opgedaan; in het wild kamperen! Gelukkig heb je dit goed doorstaan.
    Je doet een mooie ervaring op zo voor de klas. De verschillen zijn en blijven erg groot. Daar verander je helaas niets aan. Ze boffen nu maar met zo'n juf als jij!
    Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur.

    Liefs Suzanne

  • 22 Juli 2014 - 22:15

    Anita:

    Hey!!

    Dat is een erg afwisselend week geweest. Wel leuk dat je daar vooral de leraren nog veel kunt leren maar jammer dat het niet allemaal zo strak geregeld is. Maar daar leer je vast zelf ook weer veel van! Goed om te horen dat je safari helemaal hebt overleeft tussen de wilde beesten. Nog veel plezier!

    Groetjes Anita

  • 23 Juli 2014 - 11:57

    Marloes:

    Rasjellie!

    Wat een ervaringen al in 1 week, wauw!
    Jij zet je voor de volle 100% in, waardoor de kinderen vast en zeker in die 4 weken veel zullen leren.
    Zo te lezen ben/moet je heel creatief zeg, super om te lezen!
    Heel veel plezier en ben benieuwd naar de volgende lading nieuwe gebeurtenissen en ervaringen!

    Liefs Marloes

  • 24 Juli 2014 - 15:54

    Heleen:

    Ha!

    Al veel gezien en gedaan!
    Lijkt me inderdaad moeilijk om te zien dat de kids niet geboden wordt wat ze nodig hebben.
    Des te trotser mag je op jezelf zijn:)
    Goed bezig, ga zo door!!;)

    Liefs

  • 25 Juli 2014 - 21:34

    Sang:

    Wow, dat doe jij toch maar even allemaal! Ben helemaal onder de indruk meid! En ik kan me voorstellen dat je met mixed feelings zit, maar wat je idd zegt, alles wat jij voor hun kan doen en kan betekenen is alleen maar mooi voor de kids! Keep up the good job! En succes! ;)

  • 26 Juli 2014 - 22:33

    Petra:

    Hoi Rasjelle,
    Wat een mooi (en spannend) verhaal heb je er weer van gemaakt !
    En ja.....In Afrika gaat alles heeel anders dan hier, ook op school. Ik kan me voorstellen dat dat soms moeilijk voor je is. Maar, zoals anderen ook al schreven, alles wat ze in deze weken van jou leren is bonus moet je proberen te denken. Ik vind het dapper wat je daar doet !!
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rasjelle

Actief sinds 27 Okt. 2009
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 31806

Voorgaande reizen:

13 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Teaching in Tanzania

10 September 2012 - 22 Mei 2013

Azië, Australië, Nieuw Zeeland & Amerika!!

01 Februari 2010 - 29 Mei 2010

Studie in Oslo

Landen bezocht: